RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tjener 2.490.000.000 kroner på reklame

Sist oppdatert:
Posten tjener store penger på å fylle landets postkasser med reklame. Selv om folk reserverer seg, øker stadig reklameinntektene.

Levering av adressert og uadresser reklame er blitt big business for Posten Norge AS. I 2003 leverte Posten ut reklame for nesten 2,5 milliarder kroner, og alt tyder på at tallene for 2004 blir enda høyere.

Posten nekter å opplyse om hvor mye reklame de distribuerer målt i antall forsendelser eller volum, men en Stortingsmelding fra 2003-2004 gir et innblikk i mengden.

39.600 tonn C-post
I 2003 distribuerte Posten Norge AS 1,2 milliarder reklamesendinger i form av uadressert C-post. Inntekten fra denne distribusjonen var 850 millioner kroner, og den samlede vekten var på 39.600 tonn. Det tilsvarer over 20 kilo per husstand.

Informasjonssjef Robert Morberg i Posten ønsker å poengtere at reservasjonsordningen mot reklame blir respektert av Posten. De som ønsker, kan reservere seg mot adressert reklame gjennom Brønnøysundregistrene, og de som ikke ønsker å motta uadressert reklame kan merke postkassen sin med et klistremerke man mottar gratis hos Posten eller et man lager selv.

Er du lei reklame i postkassa?
Ja, jeg er møkk lei
Nei, det er helt ok
Nei, har reservert meg
Bryr meg ikke

Se resultat

- Våre undersøkelser viser at folk flest ønsker å motta informasjon fra både lokale og større aktører, og ved reservasjon går man glipp av denne typen informasjon. Derfor bør man tenke seg om før man reserverer seg, sier Morberg

Penger til Staten
Informasjonssjefen ønsker også å fremheve at det ikke bare er posten som distribuerer reklamen, men også andre selskaper, lokale idrettslag og avisene.

De høye reklameinntektene til Posten er også med på å gjøre Posten til en gullgruve for Staten. I 2003 leverte Posten et utbytte på 241 millioner kroner. Konsernets samlede omsetning i 2003 var 15,55 milliarder kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere