RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tjener fett på halloween-feber

Sist oppdatert:
Salget av Halloween-produkter har steget siden det først slo an på 1990-tallet, og i 2000 tok det virkelig av. Nå ser det ut til at salget er i ferd med å stabilisere seg, og at oppstusset rundt den nye høytiden holder koken.

- Dermed føyer Halloween seg in i rekken av anledninger og høytider som bidrar til økt omsetning i handelen. Likevel skiller ”Halloween-handelen” seg ut fra de andre anledningene varemessig, sier direktør Thomas Angell i HSH i en pressemelding.

Angell opåpeker at både jule-, påske- og 17. mai-handelen har det til felles at det meste av det som kjøpes av ski, skøyter, klær, sko og liknende til disse anledningene, har verdi og anvendelse lang tid fremover. Halloween-produktene derimot brukes stort sett bare der og da .

Interesse i alle aldersgrupper

Etter at interessen for produktene har økt de siste årene, har mange tatt opp konkurransen med spesialbutikkene. Spesielt leketøyforretningene er ivrige, og har flyttet produktene fra barneavdelingen til festavdelingen.

Tenåringene utgjør en stor kjøpegruppe, men også mange voksne kjøper halloween-utstyr.

Forberedt på nedgang

På en vanlig lørdag omsetter festavdelingen i leketøysbutikkene for mellom 30.000 og 50.000 kroner, men på 31. oktober i fjor endte salget på 265.000 kroner. I alt representerte Halloween-salget omtrent to millioner kroner.

Forretningene er forberedt på en viss nedgang i årets salg, ettersom m ye av det folk har skaffet seg vil kunne brukes om igjen. Men at det blir et veldig press også siste dagen i år, er det ikke i tvil om.

Stort halloween-mersalg

Leketøykjeder HSH har vært i kontakt med, med bekrefter at salget har vokst jevnt siden lanseringen for noen år siden. Økningen fra 2001 til 2002 var spesielt merkbar.

En stor importør og produsent av godterier og snacks forteller at den ene dagen representerer et mersalg på mellom to og tre millioner kroner.

I løpet av et par år har salget av gresskar til Halloween økt kraftig. Coop Norges omsetning økte fra 4.75 tonn i 2001 til 33.75 tonn i fjor. I år regner Coop å selge 70 tonn gresskar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere