RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Montasje)

Trond er utsatt for sleipt asketriks

Sist oppdatert:
Nå begynner askekaoset. Det viser denne regningen Trond Hansen har fått.

Det kan bli mye å gjøre for norske forbrukermyndigheter fremover. Selv om EU-forordningen om flypassasjerers forbrukerrettigheter er relativt klare, er det enkelte steder rom for tolkninger. Men det spørs om ikke reisebyrået Travelpartner har dratt det vel langt.

- Vi er en guttegjeng som skulle ha flydd fra Stavanger til Riga forrige helg, men på grunn av askeproblemene ble ikke det noe av, sier Trond Hansen til NA24.

Gjengen tok kontakt med nettreiseselskapet Travelpartner, der de hadde kjøpt flybillettene.

- Vi ønsker selvsagt å få refundert det vi har betalt for billettene, noe Forbrukerrådet og andre har uttalt at vi har krav på, sier Hansen.

22,5 prosent i gebyr
Han ble derfor noe overrasket over at selskapet krever et gebyr tilsvarende 22,5 prosent av billettprisen.

- Vi betalte 1.335 per billett, og Travelpartner krever 300 av dette i gebyr, opplyser Hansen.

Flyselskapet guttegjengen skulle fly med, Air Baltic, opplyser på sine nettsider at flybilletter som ikke er brukt refunderes.

- Det står klart og tydelig fra Air Baltic at flybillettene refunderes i sin helhet. Da synes jeg det er temmelig sleipt av Travelpartner å sko seg som mellommann, sier Hansen. Ifølge Travelpartner kan det også ta opp til to måneder før han får billettpengen tilbake - minus gebyret.

Hansen oppfordrer nå andre i samme situasjon om å ta kontakt direkte med flyselskapene i stedet for reiseselskapene.

Har du fått feil regning eller blitt belastet unødvendig? Tips oss her

Guttegjengen har trolig rett
Forbrukerrådets ekspert på reiserettigheter. Elise Korsvik ved regionkontoret på Gjøvik, gir Hansen i utgangspunktet rett i sin tolkning, men bildet er likevel mer komplisert enn som så.

- Dersom de reisende hadde forholdt seg kun til flyselskapet, noe jeg vil tro de hadde anledning til her, ville ikke de kunne blitt belastet med et slikt gebyr. Da skal kansellering eller omboking skje uten kostnad, sier Korsvik.

- De fikk beskjed av Air Baltic om å ta kontakt med Travelpartner?

- Ja, men heller ikke Travelpartner har anledning til å ta gebyr for billetter som ikke kunne brukes på grunn av askeskyen. Jeg forutsetter da at Travelpartner ikke har en klausul i kjøpskontrakten om at de kan ta gebyr når det er de selv, og ikke kunden som kansellerer reisen, sier Korsvik, noe hun forøvrig tviler på.

NA24 har, tross flere henvendelser, ikke lykkes med å få kontakt med Travelpartner torsdag eller fredag. Men i selskapets reisevilkår på nett går det frem at Travelpartner refunderer billettprisen dersom flyselskapet annulerer reisen. Vi kan ikke finne noe klausul om at Travelpartner forbeholder seg retten til å ta gebyr ved slike tilfeller.

Mulig med gebyr for ombookninger
Hun har imidlertid forståelse for at reiseselskaper kan ta gebyr ved ombookinger.

- Det er en viss jobb med ombookinger, og det virke rimelig at de tar et lite gebyr. Men jobben i forbindelse med kansellering av billetter er på langt nær like omfattende, sier Korsvik.

Slik klager du
Hun anbefaler misfornøyde forbrukere å klage til Flyklagemnemda.

- Jeg vil tro at mange av de spørsmål som dukker opp i disse dager må avklares etter hvert og gjennom tvistebehandling i ulike klagenemnder. I dette konkrete tilfellet kan guttegjengen sende sin klage til Flyklagenemnda dersom de ikke kommer til enighet med nettreisebyrået og ønsker å forfølge saken nærmere, sier Korsvik.

I et forsøk på å klargjøre forbrukernes rettigheter publiserte EU torsdag et notat kalt Memo/10/143. Dokumentet finner du her:

Forbrukerrådets info om dine rettigheter finner du her:

Skal du klage, finner du Flyklagenemda her:

Flyklagenemda har også publisert et notat om dine rettighter og hvordan du går frem i klageprosessen. Les det her :

Har du fått feil regning eller blitt belastet unødvendig? Tips oss her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere