RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tror ikke Schibsted får Alma Media

Sist oppdatert:
Senioranalytiker Henrik Schultz i Danske Equities mener Schibsted på grunn av aggressiv oppførsel har svekket sin sjanse for å vinne kampen om Alma Media.

Børsverdien av Alma Media ligger for tiden mer enn 240 millioner kroner over Schibsteds bud på selskapet, som verdsetter selskapet til 5,8 milliarder kroner. Likevel holder senioranalytiker Schultz muligheten åpen for at Schibsted vil vinne frem, skriver Dagens Næringsliv.

Schultz tror imidlertid at sannsynligheten for at Schibsted skal lykkes er kraftig svekket. Han anser sjansen som lavere enn 50 prosent.

Men analytikeren tror det norske medieselskapet hadde et annet mål med budet, i tillegg til å vinne kampen om Alma Media.

- Dette handler om å røyke ut Bonnier. Så vil man få se hvor langt man kommer med samarbeid og lite kapital, og hvor langt man kommer med sterke finansielle muskler, sier Schultz til Dagens Næringsliv.

Han tror Bonnier jobber intenst med å skaffe mellom fem og 10 milliarder kroner for å møte Schibsteds bud. Dette må de klare før slutten av januar, noe som ikke er lett. Schibsted har selvfølgelig satt den korte fristen nettopp for å skape problemer for Bonnier.

Analytiker Tore Østby i Alfred Berg tror også det beste Schibsted kan gjøre er å vente på hva Bonniers neste trekk blir. Østby mener Schibsted har de beste kortene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere