RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV 2 Nettavisen med ny rekord

Sist oppdatert:
TV 2 Nettavisen og resten av TV 2s interaktive virksomhet slår i bordet med et overskudd på 17,8 millioner.

Veksten i omsetning av nettreklame var formidabel i 2005 og internett passerte både radio og utendørsreklame som distribusjonskanal for merkevareannonsering.

- Vi er godt fornøyd med et overskudd på 17,8 millioner kroner for TV 2 Interaktiv, som blir navnet nå som vi slår sammen TV 2 Nettavisen og TV 2s øvrige interaktive virksomhet, sier administrerende direktør og sjefredaktør Gunnar Stavrum i TV 2 Interaktiv.

Nylanseringer
TV 2 Nettavisen er nå landets tredje største redaksjonelt baserte nettsted, og tok sin relative andel av omsetningsveksten.

Med veksten øker også annonsørenes krav til mediet, både med tanke på dekningsgrad og målgruppeinnretning.

TV 2 Nettavisen gjorde derfor betydelige investeringer i redaksjonelle produkter i 2005, blant annet med lansering av den nye underholdningsportalen Side2 og nettavisen NA24, som utelukkende byr på viktige nyheter fra politikk og næringsliv.

- 2005 var året da internett for alvor tok solide jafs av både lesernes tid og annonsørenes budsjetter, og jeg er glad for at Nettavisen og Side2 gjorde det så bra i en økt konkurranse. Rekordresultater i begge selskaper er verdt å ta med seg, men vi sikter høyere.

Største interaktive mediehus
Begge nysatsingene fikk raskt stor brukeroppslutning. Samkjøringen TV 2 Nettavisen har nå over tre millioner månedlige brukere, og rundt en million unike brukere per uke.

- I starten av 2006 blir det morsomt å se om vi fortsetter den fine fremgangen. TV 2 Interaktiv blir det uten sammenlikning største interaktive mediehuset, med over 125 ansatte. Det er litt utrolig når vi tenker på at hele bransjen lå med brukket rygg i 2001, sier Stavrum.

Fotballspenning på mobil
TV 2 Nettavisen fikk et driftsresultat på 3,2 millioner kroner i 2005. Dette er opp fra 1,1 millioner i 2004. Samlede driftsinntekter økte med 19,8 millioner, en vekst på 41 prosent, og endte på 68,1 millioner. I 4. kvartal oppnådde selskapet et driftsresultat på -0,4 mill, som selv om det var negativt er noe bedre enn året før.

TV 2 Interaktiv leverte tidenes beste resultat i 2005 med et driftsresultat på 14,6 millioner kroner. Dette er opp fra 4,9 millioner fra året før.

Inntektene økte fra 129,8 til 146,4 millioner, samtidig som kostnadene økte 5,5 prosent til 6,9 millioner.

- Mest spennende nå blir utnyttelsen av fotballrettigheter. TV 2 og Telenor har enerett på levende bilder på fotball de tre-fire neste årene, og vi har storstilte planer på internett og mobil.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere