RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tvang buksene av fotballfans

Sist oppdatert:
1000 nederlandske supportere måtte ta av seg benklærne før de skulle på kamp i helgen. Les alt om Budweisers VM-fiasko her.

Amerikanske Budweiser har satset 300 millioner kroner for å bli VMs offisielle øl-leverandør. Nå viser det seg at investeringen så langt har vært et pr-messig mareritt.

NA24 - din næringslivsavis.

Den tyske fansen har klaget på ølet og kaller det oppvaskvann, og anti-Budweiserhjemmesiden Bud-Out har blitt meget populær i landet.

Til og med navnet i seg selv er et problem . Siden det i det tyske markedet fins et produkt med et lignende navn, selges Budweiser under varemerket Anheuser- Busch Bud.

Stolte
– Vi respekterer at tyskerne er stolte over sitt eget øl, men vi er stolte av Budweiser og hva vi står for. Vi tror at vi gir konsumentene et valg, sier markedssjef Tony Ponturo i Budweiser til Philadelphia Inquirer.

Lørdag fikk bryggeriet problemer igjen når 1000 nederlendere bar lederhosens med et annet ølmerke. Fifas representanter tolket da de nederlandske supporternes klær som reklame.

- Av med buksene


VM-vertene tvang derfor gjestene til å kvitte seg med logoen, og det vil si at de måtte ta av seg buksene før de fikk komme inn på stadion. Det er en handling som har blitt kraftig kritisert.

Fifas representanter har forsvart seg med å kalle de nederlandske bryggeriets forsøk for «bakholdsmarkedsføring», og mener at de må ta handling for å forsvare sine sponsorer.

En talsmann for det nederlandske bryggeriet kritiserte Fifa og hevdet at forbundet i så fall måtte tvinge folk til å ta av seg sine Nike-sko, siden Adidas er VMs offisielle skosponsor.

At det skulle dreie seg om noen uheldig markedsføring nekter bryggeriet for, og de mener at klærne ble kjøpt i en annen forbindelse enn med selve kampen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere