RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ingvill Eriksen

Uberettiget Synnøve-kritikk

Sist oppdatert:
Synnøve Finden blir kritisert for å holde tilbake informasjon for markedet. Nå viser det seg at kritikken er uten rot i virkeligheten.

Etter at Tine-skandalen sprakk i begynnelsen av februar, har Synnøve Finden stadig rapportert om rekordsalg av ost.

Da resultatet for første kvartal ble lagt frem, måtte imidlertid osteprodusenten melde at ostesalget hadde sunket med fem prosent. Dette bet flere seg fast i, ettersom meieriet hadde gått hardt ut med sine optimistiske meldinger.

Både førsteamanuensis Hans Mathias Thjømøe ved Handelsskolen BI og Jon Petter Tollefsen i Aksje-Norge gikk torsdag ut i NRK og mer eller mindre beskyldte Synnøve Finden for å holde markedet for narr.

Men det viser seg at tallene er noe misforstått.

For selv om selve ostesalget inn til butikkene sank, var det likevel en vekst i kundenes etterspørsel etter osten. Det er altså to forskjellige ting som er sammenliknet.

Har gitt beskjed
Allerede da fjerde kvartalsrapporten ble lagt frem fortalte Synnøve Finden at de ville ha lite ost å selge etter jul.

- Synnøve Finden informerte om at de hadde både produksjonsproblemer og 14-dagers produksjonsstans. Dermed ble lagerbeholdningen redusert, og de hadde ikke nok varer å selge ut til butikkene, sier analytiker Per Haagensen i Fondsfinans til TV 2 Nettavisen.

«I forbindelse med arbeid for å bygge inn økt kapasitet hadde man to ukers driftsstans eksklusiv innkjøringsperiode som gav en anslått negativt resultateffekt på cirka ni millioner kroner» skriver selskapet i rapporten for fjerde kvartal 2004.

Det ble opplyst at driftsstansen ville gi redusert tilgang på modnet ost i seks til åtte uker etter at produksjonen ble stoppet. Med andre ord hadde Synnøve Finden mindre ost å selge ut til butikkene like etter jul.

Suksessavsløring i neste kvartal
Da selskapet la frem resultatet for første kvartal i forrige uke, kunne osteprodusenten melde om høyere etterspørsel på verst mulig tid på grunn av den lave lagerkapasiteten.

«Selskapet hadde således ingen mulighet for å øke leveransene da en eksplosiv, men uventet, etterspørsel inntraff i midten av kvartalet», skriver osteprodusenten i rapporten.

- Fasiten for om Synnøve Finden har blitt en suksess får vi ikke se før i andre eller tredje kvartal. Det er nærliggende å tro at salget ikke kan fortsetter så høyt som i første kvartal, men jeg ser for meg at resultatet for meieridelen vil øke med 27 prosent i år, mener Haagensen.

I en børsmelding torsdag anslår selskapet at ostesalget i dagligvarebutikkene i perioden januar til april var omtrent 20 prosent høyere enn i fjor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere