RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verdens største merkevarer

Sist oppdatert:
Coca-Cola holder stand som verdens mest verdifulle merkevare, med en anslått verdi på nærmere en halv billion. Se listen over de største merkevarene her.

Søkemotoren Google strider med syvmilsskritt inn på listen over verdens 100 største merkevarer, som publiseres hvert år av magasinet BusinessWeek. Mens selskapet tidligere ikke har vært representert på denne listen, hopper den direkte inn på 38. plass på 2005-listen.

Google-merkevaren verdsettes til 8,416 milliarder dollar, eller over 55 milliarder norske kroner.

Ebay øker mest
Ebay, som driver auksjonsnettstedet med samme navn, er merkevaren som har økt mest i verdi utenom nykommerne. Selskapet har økt sin merkevareverdi med over en femtedel i løpet av fjoråret og verdsettes nå til 5,7 milliarder dollar, vel 37 milliarder norske kroner.

Dermed er Ebay verdens 55. største merkevare.

Amerikanske tungvektere
Toppsjiktet av listen domineres av veletablerte tungvektere. Coca-Cola holder stillingen som verdens største merkevare, med en anslått verdi på 440 milliarder kroner. Den seige drikken følges av Microsoft, IBM, General Electric og Intel.

Listen er tungt dominert av amerikanske merkevarer, som kaprer 57 av de 100 plassene. De største ikke-amerikanske merkevarene er finske Nokia og japanske Toyota, på henholdsvis 6. og 9. plass.

Samsung utklasser Sony
Blant merkevarene som hart tapt seg mest finner man Sony, som en gang i tiden dominerte elektronikkmarkedet fullstendig. Sony er fremdeles verdens 28. største merkevare – men må finne seg i å bli utklassert av den koreanske konkurrenten Samsung, som fosser frem til 20. plass. I løpet av de siste fem årene har Samsungs merkevareverdi økt med hele 186 prosent, nær en tredobling,

Andre tapere er banken Morgan Stanley, bilmerket VolksWagen og dataselskapet Hewlett-Packard.

Underholdning = reklame?
Rankingen er gjennomført av analyseselskapet Interbrand.

- Zappende forbrukere med satelittradio og popup-blokkere utgjør en enorm utfordring for markedsførere som forsøker å bygge nye merkevarer og ta vare på gamle. Hvordan bygger man en merkevare i en verden der forbrukerne har stadig mer kontroll over sitt medieforbruk? spør selskapet, og svarer selv:

- Merkevarene som steg til topps på rankingen i år har brede arsenaler av markedsføringsmetoder og var i stand til å slippe forskjellige reklamekampanjer for forskjellige kunder i ulike medier nesten samtidig. De slapp sine budskap over flere mediekanaler og gjorde grensene mellom reklame og underholdning uklare, skriver selskapet i en pressemelding.

Dette bidrar til å presse verdien av merkevarene i været. Om publikum er fornøyd med at grensene mellom reklame og underholdning viskes ut, sier selskapet ingen ting om.

Ikke til stede
Enkelte velkjente merkevarer glimrer med sitt fravær på listen. VISA er ikke til stede i det hele tatt - heller ikke den amerikanske supermarkedkjeden Wal-Mart, som er verdens største handelsselskap. Interbrand stiller strenge krav om blant annet offentlig tilgjengelig markedsdata og om at minst en tredjedel av inntektene må komme fra utenlandske markeder, og disse kravene har ikke blitt oppfylt.

Ingen norske merkevarer er med på listen. Eneste skandinaviske er IKEA på 42. plass.

De ti største merkevarene

  1. Coca-Cola
  2. Microsoft
  3. IBM
  4. General Electric
  5. Intel
  6. Nokia
  7. Disney
  8. McDonald’s
  9. Toyota
  10. Marlboro

Listen med alle de hundre finner du her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere