RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Viasat og CanalDigital dropper lokkepriser

Parabolselskapene Viasat og CanalDigital gir etter for kravet fra Forbrukerombudet om å oppgi egentlige priser på tilbud, og slutter nå med lokkepriser.

Forbrukerombudet meldte at de ville forby Viasats prismarkedsføringen og ilegge parabolselskapet et tvangsgebyr dersom praksisen ikke ble endret.

- Vi er fornøyde med at Viasat har lovet å slutte med denne typen villedende prismarkedsføring med umiddelbar virkning, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding.

Viasat har fått beskjed om å oppgi den totale minsteprisen i prismarkedsføringen sin, inkludert alle typer avgifter og alle kostnader i bindingstid. Ombudet mener det har vært veldig vanskelig for kundene å vite hva de faktisk skulle betale for parabol fra Viasat.

Endrer ikke selskapet markedsføringen umiddelbart, kan det igjen bli aktuelt med det varslede tvangsgebyret.

Forbrukerombudet har også vært i forhandlinger med CanalDigital om den samme problemstillingen. Telenor-eide CanalDigital bekreftet for en stund siden at de vil rette seg etter ombudets retningslinjer når det gjelder å oppgi priser.

I høst vedtok Markedsrådet at det ikke lenger kan lokkes med produkter eller tjenester for én krone, dersom tilbudet forutsetter at kundene forplikter seg til andre kostnader når de slår til. Nå må hele den samlede kostnaden oppgis.

- Dette skal leverandørene gjøre minst like synlig som de andre priselementene for ikke å bryte loven, påpeker Thon.

Forbrukerombudet følger nå opp Markedsrådets vedtak, og lover å følge nøye med fremover.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere