RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil dumpe prisen på mobiler

Rema og Rimi spar ut billige DVD-spillere og PC-er, og folk lar seg friste. Snart kommer superbillige mobiler og digitalkameraer i dagligvarehyllene.

De store dagligvarekjedene har stor suksess med salg av elektroniske produkter som PC-er, DVD-spillere og TV-apparater. Partivarer til priser som ligger langt under hva konkurrentene i faghandelen klarer å tilby, har ført til det reneste salgsrushet.

Over det siste året har omsetningen av såkalte ”non-food” produkter som DVD-spillere og PC-er, doblet seg hos Rema 1000.

- Salget har vært bra, overraskende bra, sier innkjøpssjef Harald Kalvøy til TV 2 Nettavisen.

Tidligere i desember solgte Coop unna 8000 DVD-spillere til 399 kroner. De forklarer den nye strategien som et varsko til den tyske lavpriskjeden Lidl som er ventet inn på det norske markedet neste år. Lidl er vel kjent for å dumpe prisene på blant annet elektroniske produkter.

Tenker ikke på Lidl
Kalvøy i Rema fastholder at de tenker svært lite på Lidl når kjeden velger satsingsområder.

- Det er ikke noe vesentlig nytt som har skjedd det siste året. Dette begynte jo når vi tok inn lyspærer i hyllene. Tanken bak dette er at vi ønsker å selge det folk flest kjøper. DVD-spillere, PC-er og slikt har nå blitt allemannseie, forklarer han.

Særlig DVD-spillere har slått an i matkjedene, og over det siste året har de nærmest blitt en hyllevare. Både Rema, Coop og Rimi har solgt unna flere tusen modeller til priser ned mot 400 kroner.

- DVD-spillere, små stereoanlegg, TV-apparater og flatskjermer er populære salgsvarer. Først og fremst fordi vi har konkurransedyktige priser. PC-er som blir solgt for mellom 13 – 15.000 kroner i faghandelen selger vi ut for 8500 kroner, og da vi startet å selge DVD-spillere for et år siden, tok vi 700 kroner, mens den billigste modellen i elbutikkene lå på 1400 kroner, sier Kalvøy.

Billige mobiler og kameraer
Nå vil Reitan-kjeden satse på salg av billige mobiler og digitale foto- og videokameraer. Rema selger allerede mobiltelefoner gjennom abonnementskampanjer fra Sense, men i liten skala. Fra neste år satser Rema på å bli en stor aktør i markedet.

- Vi skal bli størst på mobiltelefoner. Vi ser at det er et vanvittig forbruk av mobiltelefoner, og her er det et stort potensial. I tillegg vil vi satse på digitale bilder, både foto og video, sier Kalvøy.

Holder seg unna, enn så lenge
NorgesGruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Ultra, har vært en sinke på salg av elprodukter. Det er da også en bevisst strategi, hevder informasjonsdirektør Per Roskifte.

- Vi ser at en del av konkurrentene har vært langt mer aktive, og at det foregår en tydelig bransjeglidning. Vi har hatt en defensiv strategi på disse varegruppene, vi skal konsentrere oss om kjerneområdene våre, sier han til TV 2 Nettavisen.

Roskifte innrømmer imidlertid at kundene trolig vil forvente å kjøpe populære brunevarer i framtidens matbutikk.

- Dette er elementer som trekker kunder til butikkene, og som sørger for økt omsetning. Vi ser at aktørene selger produktene for veldig konkurransedyktige priser, likevel selges det med fortjeneste. Vi har selvfølgelig planer på dette feltet, men de holder vi tett til brystet, sier Roskifte.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere