RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(www.scandinavian.net)

Vil lage nytt lavprisselskap

Sist oppdatert:
SAS vil videreføre suksessen med billig-konseptet Snowflake, og vurderer nå å innføre et eget lavprisselskap i både Norge, Sverige og Danmark.

Mens SAS sliter med å friste passasjerene, kan lavprisselskap som Norwegian, Ryanair og EasyJet vise til kraftig økning i antall reisende.

I et intervju med den danske avisen Børsen sier konsernsjef Jørgen Lindegaard at det kan være aktuelt å legge innenrikstrafikken, samt rutene mellom de tre skandinaviske landene, over på et nytt lavprisselskap.

Det nye selskapet skal operere med et kostnadsnivå på linje med rivalene Ryanair og Easyjet, som igjen vil gjøre det mulig å fly til vesentlig lavere priser enn det SAS tilbyr i dag.

Jobber med planene
Chief of investors relations i SAS, Sture Stølen, bekrefter overfor TV 2 Nettavisen at selskapet jobber med planer for en omlegging.

- Ja, vi ser på dette. Men ingenting er konkretisert, sier Stølen torsdag formiddag.

- Som et ledd av omleggingsarbeidet for SAS-gruppen blir det foretatt en gjennomgang av alle markedsområdene. Vi er et stort konsern med mange forskjellige flyselskaper, og vi må finne modeller som er tilpasset hvert enkelt markedsområde, sier han videre.

SAS har måttet tåle stadig økende konkurranse på hjemmeområdene. Norwegian har tatt opp kampen på norsk innenriks, mens Nordic Airlines og Ryanair kjemper om passasjerene på ruten mellom Oslo og Stockholm. Mellom Norge og Danmark kjemper SAS mot Sterling, og samtlige av lavprisselskapene har varslet ekspansjoner i nær fremtid.

Selv om nedgangen i passasjertrafikken virker å ha nådd en bunn, sliter fortsatt SAS med inntjeningen. Presset på billettprisene gjør driften vanskelig for konsernets flaggskip, Scandinavian Airlines.

Ikke aktuelt for Snowflake
Samtidig har SAS nytt suksess med sitt nye lavpriskonsept Snowflake, som flyr til typiske turistorienterte destinasjoner rundt i Europa. Det er imidlertid lite trolig at SAS vil videreføre Snowflake også inn på innenriksmarkedene i Skandinavia.

- Vi har ikke sett på dette. Snowflake retter seg mot typiske soldestinasjoner og storbyer i Europa, sier direktør i Snowflake, Ludmilla Lindecrantz, til TV 2 Nettavisen.

Hvis SAS gjennomfører planene om å innføre et nytt lavprisselskap i Skandinavia, vil det gå på bekostning av Scandinavian Airlines. Det som blir igjen for Scandinavian da blir oversjøiske flygninger og deler av rutenettet til Europa.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere