RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vingesprekk til 500 millioner

Sist oppdatert:
Faren for sprekker i vingene på Luftforsvarets seks Hercules-fly kan sende en ekstraregning på 500 millioner kroner til Forsvaret i løpet av kort tid.

Den 11. februar februar satte det amerikanske luftforsvaret 30 av sine Herkules-fly på bakken, og 60 andre fikk innført begrensninger i sine operasjoner. Det drastiske tiltaket, som blant annet får konsekvenser for operasjonene i Irak, kom etter at en grundig inspeksjon av flyene viste sprekkdannelser i vingene.

Norges seks Hercules-maskiner er av samme type som de amerikanske maskinene som nå har fått flybegrensninger. I 2001 ble det også avdekket sprekkdannelser på vingene til de norske flyene.

Mens USA og flere andre land har skiftet eller planlegger å skifte ut vingene på sine fly, foreligger det ingen slike planer for de norske maskinene.

En slik utskifting er kostbar, og tar mye tid. Ifølge tall TV 2 Nettavisen har fått tilgang til, vil en utskifting av vingene på Hercules-flyene beløpe seg til minst 12 millioner dollar per fly. For Luftsforsvarets seks maskiner vil det bety en regning på minst 450 millioner kroner - sannsynligvis en god del mer.

- Skal være operative
Ifølge kommandørkaptein Louise Bastviken i Forsvarsdepartementet planlegges det å bruke 500 millioner kroner for å holde de seks Herculesmaskinene operative frem til 2012.

Dette beløpet er rent vedlikehold, og inkluderer ikke investeringer til en eventuell utskifting av vingene.

- Det foreligger ingen planer for noen oppgradering av flyene, sier Bastviken til TV 2 Nettavisen.

- I god stand
- Vi er klar over problemstillingen, men vår vurdering er at de norske flyene er i god stand. Våre fly har hatt færre timer på vingene, og vært penere brukt enn for eksempel de amerikanske flyene, sier brigader og sjef for luftoperativt inspektorat ved Rygge Flystasjon, Morten Lunde.

Han peker på at Luftforsvaret følger vedlikeholdsplanene fra produsenten Lockheed. Ifølge disse planene skal de norske maskinene nå til en hovedservice i perioden 2005 til 2007.

Vingene på Hercules-flyene har, i likhet med andre komponenter, en produsent-oppgitt levetid. Foreløpig er de norske flyene innenfor denne, men Lockheed vil nå ta en gjennomgang av flyvingenes antatte levetid.

- Vi har ikke sett noe offisielt fra Lockheed ennå, men vil selvfølgelig følge de pålegg som kommer, sier Lunde til TV 2 Nettavisen.

Takket nei til nye vinger
Luftforsvaret fikk i forbindelse med oppgradering av flyene på midten av 90-tallet, et tilbud om å bytte ut vingene. Dette tilbudet takket Luftforsvaret nei til. Av to årsaker, ifølge Lunde. Det ene var at flyene var pent brukt, og det andre var at man da var i forhandlinger om kjøp av nye transportfly.

Kjøpet av nye fly er utsatt.

I 2001 måtte de seks norske Herculesene settes på bakken, etter at det ble funnet sprekkerdannelser på vingene. Maskinene ble sendt til Marshall Industries i England, hvor feilene ble utbedret.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere