RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vinter-Norge frister ikke utlendinger

Sist oppdatert:
Norske vinterreisemål mister stadig besøk fra utlandet. Nordmenn er derimot stadig mer glad i egne vintersportssteder.

Norske vinterreisemål har hatt fallende besøkstall de siste fem årene fra de store markedene Danmark, Sverige og Tyskland.

Det viser statistikk fra Norske Fjell, et markedsføringsselskap som eies av de 23 største vintersportsstedene i Norge, og Norges Turistråd.

Men destinasjonene trekker til seg stadig flere nordmenn og briter, og Storbritannia er i ferd med å bli et vekstmarked for den norske vinterturismen.

- Det tyder på at vi ikke har hatt nok trykk på markedsføringen, at vi ikke har nådd frem til dem som ikke har vært hos oss om hvor bra produktet vårt er. De som har vært her oppfatter produktet som veldig godt, sier Andreas Rødven, daglig leder i Norske Fjell og Norske Skiheisers Forening, til Aftenposten.

Utlendingene velger bort Norge til fordel for vintersportsteder i Sverige og i Alpene. En høy kronekurs er én årsak, at mellomeuropeiske reisemål er flinkere til å reklamere for seg er en annen.

Arvid Flagestad, professor ved Handelshøyskolen BI og European Tourism Research Institute mener at de norske, svenske og finske reisemålene nå bør samordne sin markedsføring mot Europa, og rendyrke et nordisk konsept for vinterturisme.

- Vi kan ikke bare lene oss tilbake og tro at det renner penger ut av de fine norske fjell. Vi må drive aktiv produktutvikling og alliansebygging så lenge vi ikke er kostnadsmessig konkurransedyktige, sier Flagestad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere