Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050

Rykket ut i «kassebil» til 113-melding

Ambulanseomleggingen i Bergen har sin bakdel. Denne gangen ble de reddet av brannmenn i en Berlingo.

(iBergen.no) Etter 55 års ambulansedrift for Bergen Brannvesen, tok Helse Bergen over ambulansekjøringen fra 1. januar. Ambulansene som var stasjonert på flere brannstasjoner i bydelene ble fjernet. De kritiske røstene hadde på forhånd spådd at dette kom til å ramme pasienter. Det tok bare to uker før den første alvorlige reaksjonen fra publikum kom.

Brannvesenet kom i kassebil
Det er avisen Bygdanytt som tirsdag skriver om hendelsen i Arna som fort kunne fått mer alvorlige konsekvenser. 113 ble ringt etter at det oppstod et akutt medisinsk tilfelle. Men ambulansen bruker ikke lengre noen minutter.

- Det ble sagt fra de involverte at ambulansen kom etter en halvtime, men brannvesenet sier det er 18-20 minutter i responstid for ambulansen fra Lagunen. Det var flaks at det var en brannmann nede på stasjonen i Arna. De kom flisende i en feiebil, sier Leif Fjellro som fikk omleggingen av ambulansetjeneste litt for tett inn på kroppen denne uken.

At brannvesenet kom i det som omtales som en feiebil, vil han ikke gjøre noe poeng av. Brannvesenet fortjener rosen for at de rykket ut på det alvorlige tilfellet.

- Brannmennene var her etter noen minutter og det er selvsagt mye bedre enn ingenting mens en venter på ambulanse. Det er mer enn nok kunnskap hos brannvesenet siden de kjørte ambulansene tidligere. Poenget mitt er at det er hinsides av kommunen, for å spare noen usle kroner, har valgt å legge ned ambulansen i Arna for å spinke og spare penger, sier Fjellro.

LES HVA AMBULANSESJEFEN MENER HER

- Penger til seriegull
Fjellro mener en god sammenligning er at kommunen brukte flere millioner på fyrverkeri og festivitas da Brann sikret seriegullet.

- Det hadde de plutselig penger til. Slik jeg ser det så gambles det med menneskeliv. Jeg ønsker ikke å spekulere i hvordan det hadde gått hvis brannmennene ikke hadde vært på stasjonen. Men det sies at det står om minutter og sekunder hvis det er hjertestans og slike ting, sier Fjellro til iBergen.no.

Var på stasjonen, denne gangen
Arna Brannstasjon har til dagen fire mann i vaktlaget. Oppstår det en brann eller et alvorlig trafikkuhell, rykker hele stasjonen ut. Derfor var det i prinsippet tilfeldig at det var folk på stasjonen den aktuelle dagen i forrige uke.

- Vi fikk en telefon direkte henvendelse fra Haukeland sykehus om vi kunne rykke ut. Vi rykket med to mann i den bilen vi mente var best egnet. Vår oppgave er å redde mennesker og dyr. Vi har First Respondere (akutt førstehjelpere) på stasjonen og brannmenn som har kjørt ambulanse i årevis. Vi har også hjertestarter og annet førstehjelpsutstyr, sier brannmester ved Arna brannstasjon, Kenneth Slengesol til iBergen.no.

Årsaken til at det var en Berlingo eller en kassebil som ble brukt var at den passet bedre i dette tilfellet enn en stor brannbil.

Arna i bakleksa
Slengesol har ingen problemer med å se at folk nå reagerer på det de mener er en forverring av responstiden etter at Helse Bergen tok over ambulansedriften i Bergen kommune.

- Til senteret i Arna kan jeg tenke meg det tar 15-20 minutter med ambulanse. Så spørs det om det er rush, isete veier og slike ting. En kan jo sitte seg ned og holde pusten i 15-20 minutter og se hvordan det går. Publikum oppdager nok ikke at ambulansen ikke står der den alltid har gjort før de har behov for hjelp, sier Slengesol.

Les flere nyheter på iBergen.no

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere