Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Scanpix)

Her er Norges beste skoler

Shopping med annonselenker

Her kan du kjøpe gavekort til jul

Oddsen med annonselenker

300 i odds på Mjøndalen

Nettavisen gir deg oversikt over de beste skolene i landet. Sjekk om din skole er på lista.

5. klassingene på Smestad skole i Oslo er landets konger og dronninger i matematikkfaget.

På denne osloskolen, som har hatt kong Olav, kong Harald, kronprins Haakon Magnus og prinsesse Märtha Louise som elever, var hele 66,1 prosent av 5. klassingene på beste mestringsnivå - nivå 3 - i regning ved høstens nasjonale prøver.

NETTAVISEN MENER: Derfor gir vi deg tallene

Og 5. klassingene ved Bolteløkka skole i Oslo kan smykke seg med å være best i landet til å lese. Her oppnådde 59,5 prosent av elevene mestringsnivå 3.

I engelskfaget er det nok en osloskole som kupper det offentlige toppresultatet blant landets 5. klassinger. På Abildsø skole oppnådde 60,9 prosent av elevene mestringsnivå 3 i engelsk.

Se resultatene for alle skolene i Excel-format her.

(Se forklaring i faktaboksen til høyre.)

Grevlingen skole
Men for å finne de offentlige toppresultatene blant landets 8. klassinger må man ut av hovedstaden. 8. klassingene deles inn i fem mestringsnivåer ved de nasjonale prøvene. Best til å regne blant landets 8. klassinger er elevene ved Grevlingen skole i Vestby kommune. Her oppnådde 33,7 prosent av elevene mestringsnivå 5.

I lesing regjerer 8. klassinger ved Bekkestua skole i Bærum kommune - her var 26,5 prosent av elevene på mestringsnivå 5.

Og toppresultatet i engelsk var det 8. klassinger ved Gosen skole i Stavanger som oppnådde. Her presterte 22 prosent av elevene på mestringsnivå 5 i høst.

Ufullstendig
Dessverre er listene ufullstendige. På grunn av personvernhensyn er skoler der det er fire eller færre elever på et mestringsnivå, er resultatene for disse skolene strøket fra datafilen Nettavisen har fått fra Utdanningsdirektoratet.

Det betyr at det kan være skoler som er bedre (og dårligere) enn det som kommer fram av informasjonen Utdanningsdirektoratet har gjort tilgjengelig. Du kan lese mer om hvorfor skolenes resultater unntas fra offentligheten her.

- En liten brikke
En av lokalpolitikerne som virkelig har stått på for å få kjennskap til resultatene fra nasjonale prøver, er kommunalråd Merethe Baustad Ranum (H) i Trondheim. Hun fikk avslag fra rådmannen i kommunen da hun ba om å få se resultatene for kommunens skoler. Men Utdanningsdirektoratet sendte henne resultatene - det vil si resultatene som ikke er unntatt offentlighet på grunn av personvernhensyn.

- Arbeiderpartiet og SV vil at resultatene skal holdes skjult. Bystyret i Trondheim vedtok faktisk i desember at det ikke skulle være åpenhet rundt resultatene fra nasjonale prøver. Rådmannen følte seg presset til å følge bystyret. Men bystyret i Trondheim er ikke en lovgivende forsamling. Offentlighetsloven gjelder også her, sier Ranum til Nettavisen.

Hun syns det er paradoksalt at man ønsker å gjøre grep i skolen og samtidig søker å skjule resultatene skolene oppnår.

- Resultatene i de nasjonale prøvene er en liten brikke i et større puslespill, men det bør være offentlighet rundt det. Og det er ikke bare skoleeierne som bør kjenne resultatene. Resultatene bør være offentlig for alle, ser Ranum.

- Provoserende
I spørretimen i Stortinget onsdag ga statsminister Jens Stoltenberg uttrykk for at offentlighet rundt resultatene fra de nasjonale prøvene provoserer skolene.

- De nasjonale prøvene holdt jo den forrige regjeringen på å ødelegge, fordi man laget et opplegg som medførte full konfrontasjon med Skole-Norge. Vi har nå gjennomført nasjonale prøver der offentlighetsloven gjelder, der det er mulig å få tilgang til dem. De nasjonale prøvene er jo ikke unntatt offentlighet av hensyn til rikets sikkerhet, men vi har ikke offentliggjort dem på en måte som gjør at det blir en unødvendig provoserende rangering. Man får tilgang til dem i kommuner, skoler, og de aviser som ringer, får også tilgang til tallene, sa Stoltenberg.

Men regjeringen ønsker ikke å gjøre jobben for lett for pressen eller andre interesserte.

- Vi har ikke tilrettelagt for rangering, for det var en utfordring og et problem med det forrige systemet, sa Stoltenberg.

PS! Utdanningsdirektoratets metode for å følge opp regjeringens ønske i så måte er å distribuere tallmaterialet - som opprinnelige fins i regnearkformat, som PDF-filer. Det fører til at det blir nødvendig å konvertere materialet tilbake til regnearkformat (eller et databaseformat) før tallene kan analyseres med en PC.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
+