Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Privat)

Magnus (17) overbeviste Coca-Cola

17-åringen klarte det ingen hadde trodd.

(YEYE): Hvem skulle tro at en 17-år gammel gutt skulle klare noe så stort? Vel, det går faktisk an. Magnus Nyborg (17) startet en Facebook-gruppe med det mål å få Urge tilbake på 1,5l flasker. Og han klarte faktisk å overbevise Coca-Cola Company.

LES FØRST:Husker du denne brusen?

Hvordan føler du deg nå?

- Jeg er storfornøyd! Det er helt utrolig, jeg er så fornøyd som du kan bli, svarer han.

Coca-Cola bekrefter at Magnus sin aksjon er den direkte årsaken til at de nå relanserer brusen på 1,5l flasker.

- Vi hadde ingen planer om å gjeninnføre brusen på 1,5l flasker før Magnus (Nyborg) gjorde oss oppmerksomme på at det var interesse for det, og så vidt jeg har hørt, har gruppen over 33.000 medlemmer. Engasjementet har gjort oss målløse, sier pressekontakt for Coca-Cola, Stein Rømmerud, til Yeye.

Ulønnsom 90-tallsbrus
Brusen Urge kom først rundt midten av 90-tallet. Den var superpopulær og ble husket for sine reklamefilmer og tørsteslukkende egenskaper. Men etter hvert som det ble et nytt årtusen dalte salgstallene. Coca-Cola Company så seg nødt til å fjerne brusen på 1,5-litersflasker da det ikke lønte seg å ha den lenger. Fra da av har alle Urge-drikkere vært nødt til å drikke favorittbrusen sin på halvlitersflasker. Inntil nå.

For ikke alle fant seg i det. Urge-entusiasten Magnus Nyborg (17) hadde alltid lurt på hvorfor ikke Urge kunne kjøpes på 1,5-litersflasker. En dag satt han foran PC-en med en kompis, og de diskuterte dette, og fant ut at de skulle lage en Facebook-gruppe for gøy. De inviterte alle vennene sine, og da gruppen nådde 100 medlemmer ble de sjokkerte - 100 medlemmer! De feiret det med en Urge hver og kanelgifler til. Men det var bare begynnelsen.

3-4000 medlemmer
Etter hvert som tiden gikk fikk gruppen flere og flere medlemmer, og sakte men sikkert nådde gruppen 3-4000. Men så sto det stille. I mars i år kontaktet Magnus Coca-Cola Company og fortalte dem om hvor utrolig mange det var som ville ha Urge tilbake på 1,5l flasker. Og responsen var ikke dårlig: de sa at dersom han klarte å doble antallet i gruppen, ville de prøve å utgi Urge på 1,5l flasker igjen.

Og deretter har det bare økt: etter at Facebook-medlemmene forsto at de kanskje var på vei et sted, fikk de til å øke gruppens medlemmer. På bare tre døgn doblet antallet seg, slik at de nådde det antallet medlemmer Coca-Cola ville ha. En ukes tid senere fikk Magnus en mail fra Coca-Cola Company som sa at saken var oppe til vurdering. De fortalte at det kunne ta lang tid å ta en slik avgjørelse, og at de kanskje ikke ville få svar før sommeren. I mellomtiden økte medlemstallet mer og mer.

Den store Urge-dagen
Mot slutten av april dabbet det litt av, og selv om gruppen fortsatt økte, trengtes det noe mer oppsiktsvekkende. Dermed tok Øyvind K. Lillebergen initiativet til «den store Urge-dagen.» Målet var at mandag 19. mai skulle butikkhyllene landet over tømmes for Urge, og det var et enormt engasjement - folk landet over vrengte lommebøkene og kjøpte flere kasser! En knapp uke senere kom gjennombruddet de nå over 33,000 medlemmene hadde ventet på - Coca-Cola gikk med på å relansere Urge på 1,5-litersflasker.

-Så fornøyd som du kan bli
Magnus, hadde du trodd at gruppen din kom til å bli så stor og få så mange medlemmer?

- Jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så mange, og jeg hadde heller aldri trodd at vi skulle nå fram hos Coca-Cola Company, så jeg ble positivt overrasket når jeg så at Coca-Cola hadde fått det med seg.

Selvfølgelig lurer vi på om han tror brusen kommer til å overleve på markedet. Det er det liten tvil om.

- Når Urgen kommer på 1,5l i september, så er den kommet for å bli, i hvert fall for en god stund, sier han.

Målløse av alt engasjementet
Pressekontakt for Coca-Cola Company, Stein Rømmerud forteller at man fra 1. september vil kunne kjøpe brusen i utvalgte dagligvarekjeder.

Brusen forsvant fra 1,5l for snart 10 år siden, ettersom salgstallene var dårlige. For at en brus skal overleve på markedet må den ha over minimums salgsvolum. Men etter å ha sett hvor stor økning det har vært av interesse for brusen, har det som virket utenkelig blitt mulig.

- Da vi har sett en økning i salget av brusen og i tillegg blitt utfordret av Magnus og alle medlemmene på Facebook, valgte vi til slutt å ta utfordringen. Det er tvil innad i bedriften om hvorvidt brusen kommer til å overleve, så det blir spennende å se hvordan det blir fra og med september. Det må sies at dette er en prøve for å se om brusen har mulighet til å bli på markedet.

Han sier også at dersom salgstallene holder, vil Urge på 1,5l flasker kunne bli et fast medlem av Coca-Cola familien i år fremover.

Gratis PR
Med tanke på at det ikke er brukt en krone på å markedsføre brusen, ser Coca-Cola det som et svært godt tegn at salget har økt i det siste. Og som Magnus påpeker: Coca-Cola har fått mye gratis PR av denne Facebook-gruppen og alt det har medført. Men det har vært verdt det: for nå er målet nådd.

Og til sist - hvis du skal si én ting til all Urge-fansen der ute, hva er det?

- Kjøp dere enda en Urge og nyt finværet, og ikke minst kjøp Urge når den kommer på 1,5l flasker!

Ja, det høres ut som en god idé. Vi gratulerer Magnus og alle medlemmene på Facebook som har oppnådd det de ville!

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus