Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050

Slik skriver du en CV som gjør inntrykk

Slik skriver du jobbsøknad og CV som bli lest, forstått og gjør inntrykk.

Jo flere CV-er og jobbsøknader en arbeidsgiver leser igjennom i en ansettelsesprosess, desto viktigere er det for deg å gjøre et godt inntrykk - om du vil ha jobben.

Formen
Cv-en bør være oversiktlig og ryddig oppsatt, og den bør være tilpasset den spesielle stillingen.

- Du kan gjerne ta utgangspunkt fra en standardisert CV, men tilpass den ved å fremheve kompetanse som er relevant for stillingen, sier rekrutteringsekspert på Manpower Professional Executive, Frode Pettersen til Nettavisen.

Det finnes flere CV-maler ute på nettet du kan ta i bruk eller finne inspirasjon fra. I dag bruker flere og flere arbeidstakere også databaser der CV-en er standardisert, og dermed er du låst hva oppsett gjelder.

Lengden
Det er mange meninger om hvor lang en CV skal være. Man pleier å si at en CV skal være på omtrent to sider, men har man lite erfaring holder det med en. Pedersen påpeker at lengden kan og bør varieres ut ifra hva du faktisk kan slå i bordet med.

- Jeg ønsker mest mulig info om kandidaten, og da kan CV-en godt være lenger, så lenge den er relevant. Har vedkommende tatt kurs og lignende som er vesentlige, så bør det være med, sier Pettersen.

Arbeidserfaringen
Det kan være fristende å overdrive merittene eller egenskapene når man lager CV for en jobb man virkelig har lyst på. Men du blir gjennomskuet, før eller siden. I den senere tid har det også kommet fram at man kan bestille skreddersydde attester fra såkalte falske universiteter.

- Det viktigste du kan gjøre er å være ærlig. Det er utrolig mye fusk på CV-er i dag. Vi har flere ganger funnet CV-er som er falske etter at vi har skannet de mot vår database, sier Pettersen.

Løft fram egenskapene bedriftene etterspør i stedet for å ramse opp alt du har gjort, i minste detalj. Det kan ta plassen for noe annet som kunne ha vært viktigere å ta med.

Har du for mange uvesentlige punkter på en CV står den i fare for å bli uoversiktiglig og kjedelig. Ikke minst vil det være vanskeligere for rekrutteringsansvarlig å filtrere de relevante fra de uviktige tingene man har gjort.

Det kan være vanskelig å vite hva som egentlig vil telle positivt på en CV eller som blir sett på som fylltekst. Særlig hvis du for eksempel er nyutdannet og ikke har særlig med erfaring å slå i bordet med. Det er ting som er viktige å få med, selv om det ikke har direkte tilknytning til jobben du søker.

- Har du ikke så mye erfaring, så få med eventuelle tillitsverv eller styrevirksomhet. Til og med om du har vært med i et borettslagsstyre kan det være relevant å ta med. Dette viser at du ønsker å involvere deg. Du kan også ta med elementer som ikke kommer fram som en del av jobben, men som man har kompetanse på. For eksempel kan det være nyttig å ta med at man har erfaring på for eksempel prosjektarbeid, sier Pettersen.

Har du hatt jobber utenom studiet, så forteller dette at man har evne til stor arbeidskapasitet.

Her er et eksempel på hvilke elementer en CV bør inneholde, og i hvilken rekkefølge.

Målsetting og ambisjoner: Hva du vil med karrieren din og hvilken rolle du ønsker å ha.

Prestasjoner og eksempler på oppdrag: Dette punktet gjelder først og fremst om du har mye erfaring. Fatt deg med korthet og skriv ned de prestasjonene som er relevante.

Arbeidserfaring: Her forteller du om din erfaring i arbeidslivet.

Utdanning, kurs og verv: En vanlig feil er at man tar med hvert eneste kurs og fag man har tatt, men dette tar bare unødvendig med plass. Tenk alltid på å filtrere ut uvesentligheter. Har du noen verv som kan fortelle litt om deg som person bør du ta med disse.

Datakunnskaper: Fortell hva slags erfaring du har med programmene istedenfor kun å skrive at du kan de.

Språkkunnskaper: Ikke overdriv her. Mange skriver at de kan flytende engelsk uten å innse hva det betyr.

Interesser / Privat: Her bør du fatte deg i korthet. Skriv noen linjer om deg selv, ta med når du eventuelt kan starte den nye jobben, om du har kjørekort og andre ting som kan være viktig å vite for stillingen.

Referanser: Mange velger å oppgi referanser, men man kan også velge å oppgi referanser ved forespørsel. Skriv i så fall det.

Bilde: Bildet på den som søker gjør at CV-en blir mer personlig og det er lettere for bedriften å kjenne igjen personen. Et ansiktsbilde i passtørrelse er nok. Husk å se velstelt ut, og ikke bruk bilder der du stiller i solbriller eller kaps.

Ta imot tilbakemelding
La gjerne noen i din omgangskrets ta en kikk på CV-en og gi deg feedback. Det finnes også eksperter du kan gå til for å få CV-en gjennomgått.

Les også i Nettavisen/jobb:

20 måter å sabotere jobbsøknaden på

Selg deg selv - få drømmejobben

Slik får du din første jobb

Søknaden

Målet med en jobbsøknad er å vise at du virkelig brenner for jobben du søker på. Det kan være fristende å penne ned svært mye av det du har på hjertet, men skriver du søknad, er det i utgangspunkt to spørsmål du skal fokusere på.

To viktige spørsmål
«Hva er motivasjonen for at du søker» og «Hva kan du bidra med». Disse to spørsmålene er grunnsteinene i søknaden, og det meste du skriver, skal kunne relateres tilbake til disse to spørsmålene.

Skriv med glød
Vis at du er drevet av interesse og lidenskap, og få fram at du virkelig har lyst på jobben. Det skal ikke høres ut som om du pliktskyldig søker jobb.

Skriv spesifikt
Det merkes om du sender ut en masseprodusert søknad. Søknaden blir kjedelig og vekker ingen interesse.

Pass på å få med hva som lokker med det spesifikke foretaket og hvilken erfaring du sitter inne med som gjør at du passer for nettopp denne jobben.

- Søknadsteksten bør også være litt personlig, der man tar med motivasjon for hvorfor du søker nettopp denne stillingen. Vanligvis leser man CV-en først, så det er viktig å få nyansert den gjennom søknadsteksten, sier Pettersen.

Vær kjent med kravene
En vanlig feil er at man skriver søknaden uten å være bevisst eller klar over hvilke krav bedriften setter. Iblant kan kravspesifikasjonen i annonsen være knapp, og et godt råd er å ringe opp bedriften og forhøre seg om hvilke kvalifikasjoner de er på utkikk etter. Ved å ringe viser du også interesse utenom søknadsbrevet, og muligheten er større for at du vil bli husket i bunken av søknader.

Riktig utforming
Du får en bra struktur ved å starte med å fortelle hva du for tiden gjør. Deretter om hva som motiverer deg i stillingen, og hvorfor du burde få jobben. Mot slutten kan du skrive kort om deg selv som privatperson.

Maks en side
Brevet bør ikke være mer enn en side, og ideelt sett noe kortere. To tredjedel side er det optimale.

Tilpass tonen
Vær bevisst på tonen i brevet. Bedrifter har en ulik formell fremtoning, noe du bør tenke igjennom når du skriver. Om du klarer å tilpasse tonen og språket til bedriften, viser du også at du kan bransjens kultur.

Kilde: Expressen.se

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker fullt navn fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å være anonym, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntakstilfeller vil vi publisere slike anonyme innlegg etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør