Nettavisen.no

Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no

Derfor får du mye spam

Reisetips med annonselenker

De 25 beste hotellene i Hellas

Oddsen med annonselenker

Nottingham Forest er suverene hjemme

Hele 3 av 10 handler varer de får spammeldinger om.

Rapportene kommer til stadighet om at spam står for 80-90 prosent av all e-post som sendes på verdensbasis. Mesteparten blir blokkert i spamfiltre, men likevel opplever de fleste av oss at enorme mengder spam slipper gjennom til våre innbokser.

Svaret som en som regel får er at spam er så ekstremt billig å sende ut, typisk 5-10 dollar for å sende til én million personer, at selv med bare brøkdeler av en promilles respons, så er det god business.

Nesten 1 av 3 lar oss lokke
Men en ny rapport fra epostsikkerhetsselskapet Marshal viser at det trolig er langt mer enn noen spredte idioter som velger å kjøpe produkter som de ser reklame for i spam-meldinger. Deres halvårlige rapport avslører at 29 prosent av alle nettbrukere har kjøpt produkter de har sett gjennom spam. Og i snitt har de gjennomført spamkjøp to ganger.

- Denne undersøkelsen setter søkelys på en ubekvem sannhet: Mange av os spør oss selv hvorfor det er så mye spam. Svaret er at tilstrekkelig med mennesker kjøper produkter fra spam til å gjøre det verdt å sende ut all denne spammen, og det er en lukrativ jobb for spammerne, sier produktsjef Bradley Anstis i Marshal i en pressemelding.

Viagra og piratvare
Og det ser ut til at listen over hva folk kjøper gjenspeiler den generelle følelsen av hva som det blir reklamert for i spam: Viagra, piratkopiert programvare, porno og overraskende nok luksusprodukter som klokker, smykker og klær.

- En annen måte å se på denne situasjonen er å se på det fra spammernes perspektiv: Det er rundt 250 millioner menneser der ute som er interessert i denne typen produkter og som har gjort kjøp i fremtiden. Det tilsvarer det dobbelte av innbyggerne i Japan. Som en spammer, hvordan skal du nå ut til dette markedet uten å vite hvem disse menneskene er, og ved å bruke så lite penger som mulig? Det er lett, bare send hauger av e-post til alle, sier Anstis.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

comments powered by Disqus