Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050

Derfor får du mye spam

Hele 3 av 10 handler varer de får spammeldinger om.

Rapportene kommer til stadighet om at spam står for 80-90 prosent av all e-post som sendes på verdensbasis. Mesteparten blir blokkert i spamfiltre, men likevel opplever de fleste av oss at enorme mengder spam slipper gjennom til våre innbokser.

Svaret som en som regel får er at spam er så ekstremt billig å sende ut, typisk 5-10 dollar for å sende til én million personer, at selv med bare brøkdeler av en promilles respons, så er det god business.

Nesten 1 av 3 lar oss lokke
Men en ny rapport fra epostsikkerhetsselskapet Marshal viser at det trolig er langt mer enn noen spredte idioter som velger å kjøpe produkter som de ser reklame for i spam-meldinger. Deres halvårlige rapport avslører at 29 prosent av alle nettbrukere har kjøpt produkter de har sett gjennom spam. Og i snitt har de gjennomført spamkjøp to ganger.

- Denne undersøkelsen setter søkelys på en ubekvem sannhet: Mange av os spør oss selv hvorfor det er så mye spam. Svaret er at tilstrekkelig med mennesker kjøper produkter fra spam til å gjøre det verdt å sende ut all denne spammen, og det er en lukrativ jobb for spammerne, sier produktsjef Bradley Anstis i Marshal i en pressemelding.

Viagra og piratvare
Og det ser ut til at listen over hva folk kjøper gjenspeiler den generelle følelsen av hva som det blir reklamert for i spam: Viagra, piratkopiert programvare, porno og overraskende nok luksusprodukter som klokker, smykker og klær.

- En annen måte å se på denne situasjonen er å se på det fra spammernes perspektiv: Det er rundt 250 millioner menneser der ute som er interessert i denne typen produkter og som har gjort kjøp i fremtiden. Det tilsvarer det dobbelte av innbyggerne i Japan. Som en spammer, hvordan skal du nå ut til dette markedet uten å vite hvem disse menneskene er, og ved å bruke så lite penger som mulig? Det er lett, bare send hauger av e-post til alle, sier Anstis.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere