Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Sigurdsøn, Bjørn (SCANPIX)

- Åpent kontorlandskap gjør deg syk

Lite privatliv og støy fører til høyt blodtrykk og stress, ifølge forskere.

GÅ TIL NETTAVISEN JOBB:

De åpne kontorlandskapene har lenge blitt sett på som effektiv og givende måte å jobbe på. Australske forskere mener nå at kontorlandskap gjør de ansatte syke.

Stress og dårligere produktivitet
Støy, tett sammenpakning og lite privatliv kan høyne blodtrykket og føre til stress, utmattelse og sykdommer som influensa, hevder forskerne.

De kom fram til at de åpne landskapene gjør de ansatte utrygge og aggressive, noe som leder til dårligere konsentrasjon og en dårligere produktivitet, skriver Daily Mail.

- Det er vanskelig å oppnå et akseptabelt støynivå i et åpent kontorlandskap, og i slike omgivelser ligger nivåene nesten alltid over de nivåene arbeidstilsynet anbefaler, sier støyforsker ved SINTEF, Truls Gjestland, til Nettavisen.

Lite støy som skal til
Han fremhever at flere undersøkelser viser at det ikke skal mye til før menneskelig støy reduserer yteevnen.

- En vanlig konversasjon er nok til at ytelsen påvirkes. Mange arbeidsgivere tror at det blir rom for flere arbeidsplasser ved å bygge åpne kontorer, men dette er en misforståelse. Et åpent kontorlandskap krever en større avstand mellom enkelte arbeidstaker for å få et akseptabelt lydnivå, sier han.

Mer fra Nettavisen Jobb:

Slik får du ny jobb

Se de kreative CV-ene

Finanskrisen kan redde karrieren din

Taper i det lange løp
Den australske helseeksperten Vinesh Oommen mener at arbeidsgivere som satser på åpne landskap for å spare penger, i det lange løp isteden taper.

- Undersøkelsen fant ut at de små private og lukkede kontorløsningene var bedre, men problemet er at arbeidsgivere hele tiden ser etter muligheter for å kutte kostnadene.

Han mener det å satse på et kontormiljø som fremmer helse og høy produktivitet vil være mer gunstig i det lange løp.

Halvparten blir forstyrret
En dansk undersøkelse fra november i fjor kunne vise til et lignende nedslående resultat

Av 571 utspurte i 275 danske virksomheter svarte halvparten at de føler seg forstyrret av kolleger som avbryter. 35 prosent svarte at de blir sjenert av pratende kolleger, og 33 prosent blir distrahert av andre typer kontorstøy, skriver business.dk.

Støyen var ifølge forskerne en kilde til både trøtthet og konsentrasjonsproblemer.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere