Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Nassyrov Rusland (Shutterstock)

Dette bør du sjekke før bilturen

Ny undersøkelse viser hva vi glemmer å sjekke før bilturen. Sjekk hva.

GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

NAF har gjennomført en undersøkelse på folks bilferievaner, hvor 1000 personer har deltatt.

I den forbindelse har de spurt bilistene om de har husket å ta med seg ting de bør ha med seg, og om de har sjekket viktige elementer ved bilens tilstand.

Det viser seg at flere av oss glemmer å sjekke helt elementære ting før vi legger ut på bilferien, og det dreier seg om enkle sjekkpunkter som kan være lurt å sjekke for å unngå at man står fast midt i bilferien.

- Den vanligste feilen som går igjen, er flatt batteri, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen til Nettavisen.

Tallene som her er oppgitt er tatt utgangspunkt i de som skal på biltur vinterstid, hvor 75,5 prosent oppgir at det hender at de drar på biltur om vinteren.

Hele 46,2 prosent av oss glemmer å sjekke batteriet før bilturen, viser undersøkelsen.

De som er flinkest til å sjekke batteriet er de eldre over 60 år, mens de som er dårligst er de yngste mellom 25-39 år.

Bilens væsker
Spylevæske er vi flinkere til å huske å sjekke. Kun 9,9 prosent sjekker aldri dette, hvor 31,4 prosent sjekker kun av og til.

Frostvæsken glemmer vi oftere. Her oppgir 30,7 prosent at de aldri sjekker frostvæsken, hvor 44,7 prosent sier de sjekker dette nå og da.

Olje er helt essensielt for at motoren ikke skal skjære seg. 14,3 prosent oppgir at de aldri sjekker oljenivået, og hele 42,2 prosent sier de sjekker dette av og til før bilturen.

- Er det en fin påske med varmt vær, blir det også kaldt på natta. Da kan en tyktflytende olje fremfor tyntflytende føre til ekstra tæring på strømmen når man starter bilen. I enkelte tilfeller kan dette føre til at bilen ikke starter dersom batteriet er dårlig, sier Engebretsen.

Lufttrykk og taklast
En god tommelfingerregel er å fylle 10 prosent mer luft i hjulene enn ellers, dersom bilen skal lastes ekstra under ferien. Det riktige dekktrykket er å finne i instruksjonsboka som følger med bilen.

Engebretsen oppgir at folk ofte glemmer å fylle ekstra luft i hjulene når de nedlesser bilen sin på tur.

12,5 prosent sier de aldri sjekker dette, og hele 47,2 prosent oppgir at de av og til sjekker lufttrykket før bilturen.

Man bør også sjekke lufttrykket i reservehjulet. Her oppgir hele 62,6 prosent at de glemmer dette, og 31,3 prosent sjekker av og til. Det vil si at kun 6,1 prosent sjekker dette alltid.

Har du takboks, bør du sjekke vognkortet.

- Der finner man tillat totalvekt på taket. Selv om man kjøper en takboks som tillater en bestemt vekt, er det ikke sikkert bilen gjør det, påpeker Engebretsen.

Hele 72,7 prosent oppgir at de ikke vet hvor mye taklast bilen deres er godkjent for.

Hjelpemidler vi glemmer
Vinterstid kan det være lurt å ha med seg en spade i bilen. Dette anbefaler både Statens vegvesen og NAF.

Men det er kun halvparten av undersøkelsens deltakere som oppgir at de alltid tar med seg spade.

Startkabler er absolutt et must, spesielt vinterstid. Men likevel oppgir hele 44,5 prosent at dette tar de aldri med.

Hurtigkjetting kan være til hjelp midt i nøden. Men de fleste av oss bringer aldri med dette i bilen – hele 81 prosent glemmer dette.

Engebretsen påpeker at det kan lønne seg å prøve ut kjettingene før man legger ut på tur. - Det lønner seg aldri å lære seg å bruke kjettinger i det man trenger det, sier han.

Mange mister nøkkelen, spesielt i snøen på skitur.

- Ett godt råd er å oppbevare den i håndvesken til dama eller kona, for vesken er som oftest med overalt, sier Engebretsen med et smil.

20,2 prosent svarte at de aldri tar med seg en reservenøkkel, og 33,2 prosent svarte at det hender de tar en ekstra nøkkel med seg.

Pauser og dupping bak rattet
Pauser er viktig når man legger ut på langtur, men kun litt under halvparten av undersøkelsens deltakere oppgir at de stopper opp under bilturen: 41,1 prosent oppgir at de tar pauser med aktiviteter.

26,1 prosent svarer at de har opplevd å duppe av bak rattet, og 5,4 prosent sier de vet ikke. 68,4 prosent svarer at de har aldri opplevd dette.

Les også:Her er de beste sommerdekkene

TEST DEG SELV: Hvilken påstand er riktig?

Svar og sjekk fasiten på Prove.no

* Dekk som er slitt på midten indikerer at det har vært for lite lufttrykk i dekkene.
* Dekk som er slitt på sidene indikerer at det har vært for mye lufttrykk i dekkene.
* Dekk som er feilslitt på siden kan indikere feil i forstillingen.
* Korrekt lufttrykk for din bil finner du beskrevet i vognkortet.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Unngå livsfarlige billigdekk

Har du en elefant i baksetet?

Her skjer påskeulykkene

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker fullt navn fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å være anonym, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntakstilfeller vil vi publisere slike anonyme innlegg etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør