RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix Sverige.

- Behandler ikke rederiene likt med en skobutikk

Sist oppdatert:
Regjeringen klapper inn redere som betaler lommerusk til fellesskapet. Les hvorfor.

Onsdag ble det kjent at John Fredriksen kan tenke seg å flagge hjem deler av flåten. Dagen før kom nyheten om at rederen Kristian Siem flagger sine skip i Siem Offshore-flåten tilbake til Norge.

NA24 - din næringslivsavis

Men det er ikke snakk om at rederne selv flytter hjem. Og selv om skipene ikler seg norsk flagg og er eid av et norskregistrert aksjeselskap, er det ikke store pengene som klinger i statskassen.

Som NA24 meldte onsdag, betalte en samlet norsk skipsnæring bare 24 millioner kroner i den eneste skatten som er igjen: tonnasjeavgift.

Norske sjøfolk som seiler med NIS-registerte skip (Norsk internasjonalt skipsregister) får også en nettolønn, noe som betyr rundt 1,7 milliarder kroner mindre i skatteinntekter.

- Vi er best i verden
Men hvorfor har rederne lyst til å flytte skip inn til norsk flagg? Vi spør statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet, som er ansvarlig for regjeringens maritime næringspolitikk.

- Hvorfor tror du redere vil flagge til Norge?

- Norge har verdens beste maritime klynge. Det er ingen andre land som har en så komplett maritim klynge som Norge. I Norge har vi verdensledende rederier, verdens femte største flåte målt i tonnasje og verdens beste sjøfolk. Vi øker nå kompetansen med nye studielinjer for å håndtere røffe farvann, og det vi kan best i verden er nettopp tøffe værforhold. Våre offiserer er noen av de beste i verden. Vi har dessuten et fremragende klassifiseringsselskap med Norske Veritas, og vi er verdensledende innenfor forsikring, blant annet via Gard og Skuld. Innenfor maritimt utstyr har vi komplett tilbud av det et skip trenger, alt fra Jotun som lager miljøvennlig maling til verdens beste pumper ved Frank Mohn i Bergen. Så har vi en verftsbransje, som selv om den er innrettet mot offshoreskip også har mye innenfor kjemikalietank og ferger. Så har vi to av de verdensledende skipsbankene, sier Rikke Lind til NA24.

- Dette gjør at vi får til en innovasjon og en utvikling som er unik. Vi har økt støtten til innovasjon, og jeg tror det er interessant å være en del av dette klusteret, fortsetter Lind.

- Så dersom jeg ikke har norsk flagg som reder, så vil jeg ikke få tilgang til alt dette?

- Det å ha en sterk norsk tilknytning, enten med norsk hovedkontor eller ved å ha norsk flagg, er veldig kommersielt interessant. Det er også slik at det å ha et norsk flagg er et kvalitetsstempel. NIS er et kvalitetsregister. Alle har et forhold til det norske flagget, med 17. mai og det er mye stolthet i det, sier Lind ivrig.

Hun legger til at dess flere skip og mer tonnasje vi har i norske registre, dess mer påvirker vi i FNs sjøfartsorganisasjon IMO, som blant annet lager internasjonale regler for skipsfarten.

Lind trekker også frem det gode samarbeidet Norge har med EU i spørsmål knyttet til skipsfarten.

Ikke praktisk påvirkning
Dagens Næringsliv kunne melde at Lind og regjeringen har forsøkt å få John Fredriksen, en av verden største shipping-aktører og utflyttet nordmann, til å flagge sine skip til Norge.

Fredriksens høyre hånd, Tor Olav Trøim, sier dette om tilbudet fra norske myndigheter.

- Vi fikk en oppfordring fra norske myndigheter om å se på om vi kunne tilføre det norske miljøet noe. Det vi har sagt er at hvis det er fornuftige rammevilkår, er dette noe vi vil se på, sier Trøim, og legger til at de synes det er viktig å bidra til den norske shippingbransjen.

Trøim sier videre at det vil ikke få noen praktiske påvirkninger for selskapets drift eller skattesituasjon ved å flagge over til Norsk internasjonalt skipsregister. Fredriksen-selskapene vil altså ikke betale mer skatt eller flytte hjem driften av flere selskaper til Oslo, hvis flere av skipene seiler under norske flagg.

Han sier videre at det særlig er nye skip som er aktuelt å legge inn under NIS.

Oppgjør med Høyre
Det er tross alt valgkamp, og Rikke Lind er ikke imponert over Høyres politikk mot norske redere da de satt i regjering under Bondevik II.

- Høyre var en skandale for den maritime næringen. Jeg jobbet i Maritimt Forum under Bondevik-regjeringen. Det var så trist. Det var fire år med forvitring og frustrasjon. Vi var nummer tre og dalte til syvendeplass. Sjøfolk forsvant, og skip flagget ut. Da vi kom i regjering, sa vi farvel til næringsnøytralitet, og sa at det var fem områder vi skulle satse på: Ett av dem var maritim strategi, sier Lind.

Og hun legger ingen skjul på den næringsnøytrale politikken er kastet ut av de rødgrønne. Det er i dag bare SV, som inngår i regjeringen, som har programfestet at rederier skal betale skatt på lik linje med all annen næringsvirksomhet i Norge.

Men hvorfor behandles da redernæringen annerledes enn annen næringsvirksomhet i Norge?

- Ikke skobutikk
- Vi behandler ikke rederiene likt med en skobutikk. Bondevik-regjeringens næringsnøytralitet innebar at alle næringer uansett skulle ha samme rammevilkår. Men vi har noen få områder der vi kan være verdensledende på, og den maritime næringen er en av dem, sier Lind til NA24.

Hun mener at rederibeskatningen og nettolønnsordningen for sjøfolk ikke er å anse som konkurransevridende subsidier.

- Norge er et veldig lite land. Man kan være mot rederibeskatning, men dette lille landet skal konkurrere med store nasjoner, med enorme egne markeder og store satsninger, sier Lind som trekker frem Kina, India, USA og Tyskland.

- Vi har et utgangspunkt som en maritim stornasjon, og min ambisjon er at vi skal tilbake på pallen, sier Lind som peker på at vi i dag er nummer fem, målt i tonnasje.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere