RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Toffguy, Rudolf Stricker, Matej Batha, Matthias (montasje) (Wikimedia Commons)

Bilene med flest feil

Stor test av bruktbiler. Sjekk hvor mange feil din bil har.
Sist oppdatert:

Gå til Nettavisen Motor

Det danske Applus+ Bilsyn har offentliggjort sin årlige statistikk over kvaliteten på danske biler, og deres rapporter er verdifull informasjon - også for norske kjøpere.

Utgangspunktet er kontroll av fire, seks, åtte, ti og tolv år gamle biler. Kontrollene som utføres er svært lik en vanlig EU-kontroll.

Applus har undersøkt rundt 500.000 biler i 2009. Her har man beregnet antall feil per 100. bilmodell.

Les også:Så mye ruster din bil

På utkikk etter en eldre bil?
For dem som har merket finanskrisen på kroppen kan det kanskje være mer interessant å se etter en bil som er noe eldre, og dermed rimeligere.

Men kjøp av gammel bil uten garanti er alltid et sjansespill, og en billig bil kan fort bli veldig dyr dersom ting begynner å ryke og verkstedet blir et mer normalt sted å parkere bilen enn din egen garasje.

Derfor kan en oversikt over hvilke biler som tåler noen år på baken, og hvilke biler som egner seg best som nybiler være gull verdt når du skal ut og handle.

Listen under gir bare en oversikt over biler som er underkjent i kontroll, mens det er stor forskjell på hvor dypt forskjellige feil graver i lommeboken din.

Litt rust på et bremserør kan du kanskje ordne selv eller få fikset for en liten bunke hundrelapper, men rust i bærende konstruksjon kan fort bety at bilen er død og pengene du betalte for den tapt.

Les også:Kjøpe bruktbil? Sjekk tipsene!

Få feil på Ford Fusion
Ford Fusion kommer aller best ut, mens en av testens største tapere er Kia Sephia.

Tendensen er at er det er færrest feil på tyske og japanske bilmodeller, og at de franske, koreanske og italienske bilene har litt flere feil enn de tyske og japanske.

Det er imidlertid bemerkelsesverdig at Passat Variant ligger helt i bunnen for fire år gamle biler, mens en Mercedes E-klasse er mer feilbelastet enn en Chevrolet Kalos.

Er du på utgikk etter en eldre bil enn 12 år, later det til at Toyota er fornuftig å kjøpe.

Les også:De aller sikreste bilene

Bilene med færrest feil, 4 år gamle:

Bilmodell

Modellrelatert feil per 100 bil

Ford Fusion

16,8

Volkswagen Golf Plus

17,6

Ford Focus

18

BMW 3’er-serie

18,2

Volvo V 50

18,8

Audi A6 Avant

20,1

Ford Focus stationcar

20,8

Toyota Corolla

22,2

Audi A6

22,2

Volvo S 40

22,7

Klikk her for å se den fullstendige listen, 4 år gamle biler

Bilene med flest feil, 4 år gamle:

Bilmodell

Modellrelatert feil per 100 bil

Citroën C5

69,2

Kia Carnival

66,5

Renault Laguna

66,3

Volkswagen Passat Variant

63,9

Citroën C3

58,7

Renault Clio

58,1

Citroën Xsara Picasso

57,7

Kia Magentis

55,1

Chevrolet Nubira

55,1

Renault Mégane Touring

53,9

Klikk her for å se den fullstendige listen, 4 år gamle biler

Bilene med færrest feil, 12 år gamle:

Bilmodell

Modellrelatert feil per 100 bil

Toyota Starlet

47,4

Toyota Picnic

65,2

Toyota Corolla

72,6

Toyota Carina

76,8

Volvo 940

77

Volvo V70

78,3

Audi A6 limousine

80

Volkswagen Vento

83,5

Audi A4

84,2

Volkswagen Polo

85,5

Klikk her for å se den fullstendige listen, 12 år gamle biler

Bilene med flest feil, 12 år gamle:

Bilmodell

Modellrelatert feil per 100 bil

Kia Sephia

219

Fiat Bravo

212,5

Ford Escort

196,3

Hyundai Elantra

178,9

Fiat Punto

168,9

Hyundai Accent

168,6

Suzuki Alto

162,2

Fiat Marea

161,6

Ford Ka

159,4

Fiat Cinquecento

155

Klikk her for å se den fullstendige listen, 12 år gamle biler

SE ALLE FEILSTATISTIKKER PÅ APPLUS HJEMMESIDER:

4 år gamle biler

6 år gamle biler

8 år gamle biler

10 å gamle biler

12 år gamle biler

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere