Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
(Maria Mork Bjørndal / Privat)

Sparte 70.000 på harryhandel

- Jeg kan ikke skjønne at ikke flere gjør dette, sier Carl Henrik.

Flere hundre nordmenn kjøper hvert år bilen sin gjennom en bilagent. En av disse er Carl Henrik Myhre, som via en bilagent har importert en bil fra Sverige.

- Etter å ha vurdert litt frem og tilbake, og sett litt på diverse priser falt valget på en Volvo V50. Det jeg egentlig har gjort er jo å kjøpe en bil på harryhandel, humrer han til NA24.

Bilen han fikk levert forrige mandag kom med en prislapp på 273.000 kroner ferdig registrert og med en del ekstrautstyr, noe Myhre sier er 70.000 kroner under listepris.

- Jeg er veldig, veldig fornøyd med alt. Nå kan jeg kjøre med den i to år før den taper seg mer i verdi enn det jeg har spart. Jeg har antakelig også fått bedre oppfølging av bilagenten enn hva man får på en vanlig bilbutikk. Jeg ble blant annet oppdatert på SMS hver gang det skjedde noe. Dette er noe jeg kommer til å gjøre flere ganger, sier Myhre.

Summen han betalte til dinbilpartner.no for jobben er bakt inn i kjøpssummen, men tilsvarer 10.000 kroner.

- Presser prisen
- Vi har et utvalg leverandører i Sverige og Danmark som leverer til et rimelig prisnivå, det at kronekursen er sterk mot svenske og danske kroner gir økt effekt og vi tar et lavt konsulenthonorar. Vi har satt alt i et system, automatisert veldig mye og bruker lite på markedsføring så vi ender opp med en veldig god pris, sier Trond Klæboe hos dinbilpartner.no til NA24.

Han sier at de formidler et sted mellom 600-800 biler i året, og at antallet gradvis øker.

- Vi formidler kun helt nye biler, som aldri har vært kjørt og registrert tidligere. Kundene kan selv velge bilene akkurat slik som de vil ha den. Bilene kommer ferdig registrert og med garanti på tre år og inntil 100.000 kilometer. Det sist året her er en bruktbilgaranti som vi kjøper, men siden besparelsen på bilene er såpass stor vil kundene komme gunstig ut allikevel, sier Klæboe.

- Godt sikret
Dersom man kjøper bil gjennom en formidler opplyser Forbrukerrådet at det ikke er noen åpenbare fallgruber.

- Man er godt sikret gjennom forbrukerkjøpsloven, så det viktigste er å ikke la seg avfeie av at selger ved en feil viser til tidligere salgsledd, sier Martin Skaug Halsos, rådgiver hos Forbrukerrådet, til NA24.

Halsos opplyser om at Carl Henrik Myhre har samme rett overfor mellompersonene som tidligere salgsledd.

- Ofte er det slik at mellomennene prøver å få kjøper til å gå på forhandler i Norge på grunn av internasjonale avtaler med lokale forhandlere, men der er det ikke nødvendigvis automatikk i. Egne avtaler kan gjøre at for eksempel BMW Norge AS ikke har ansvar for akkurat en særlig bil, sier Halsos.

Dersom du importerer bilen selv er det noe du bør huske på.

- Hvis man importerer bilen selv fra EU vil det være den reklamasjonsretten man har i landet man kjøper i som gjelder. EU har en generell reklamasjonsfrist på to år som gjelder for alle land. Innen for EU har man en egen klageordning. Den norske organisasjonen heter Forbruker Europa, opplyser han.

- Jeg kan ikke skjønne at ikke flere gjør dette, sier den fornøyde bilkjøperen.

Mellompersoner
Dersom bilen er solgt av en representant for en privatperson (for eksempel en bilformidler), og denne opptrer som næringsdrivende, er vedkommende solidarisk ansvarlig med selger. Dette innebærer at du selv kan velge hvilke av partene du vil rette din reklamasjon i mot. Dersom det uttrykkelig er gjort oppmerksom på at representanten kun opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig, må reklamasjonen rettes direkte til selger. Dersom en profesjonell selger (for eksempel en bilforretning) bruker en mellomperson er det uansett den profesjonelle selgeren reklamasjonen skal rettes i mot.

Kilde: Forbrukerrådet

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus