Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Sjekk dette før bilturen

Skal du på påskefjellet? Da bør du lese dette først!

GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

I fjor rykket NAF Assistanse ut på 3513 oppdrag i løpet av 11 dager.

- Selv om våren og varmegradene nå kommer i lavlandet er det fremdeles full vinter på fjellet. For å unngå problemer i påskeferien er du nødt til å forberede reisen og bilens tekniske stand hjemme, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, til Nettavisen.

Han legger til: - Jeg håper inderlig ikke at folk tar seg opp på fjellet på sommerdekk!

Sjekk batteriet
- Feil på bilbatteriet er den hyppigste årsaken til bilstopp i påsken, påpeker Engebretsen.

Han oppfordrer bilister til å vaske bort irr og salt på batteriet.

- Batteri med irr fører til at det blir dårlig kontakt, og kan spise opp materialet på batteriet. Vask bort salt også, så du ikke risikerer selvutladning, sier Engebretsen.

Bruk lunkent såpevann, og smør batteripolskoene med vaselin eller syrefritt fett. Hell gjerne en bøtte med rent vann over til slutt.

Les også:Slik sparer du bensin

Sjekk ladekapasiteten
Du bør også sjekke batteriets tilstand og ladekapasitet før avreise.

- Dynamoen klarer ikke å fullade batteriet alene. Ved ekstremkulde, og når batteriet kun er 80 prosent ladet opp, kan du risikere at batteriet lader ut, sier Engebretsen.

- Mange kjører bare videre etter flatt batteri og bruk av startkabler. Men da kan man ofte oppleve at man raskt står stille igjen, spesielt ved korte turer, sier Engebretsen.

Dermed bør batteriet få lading fra en batterilader før batteriet kan friskmeldes, etter at det har vært flatt.

Les mer om bilbatteri og starthjelp her

Motorfeil
Motorfeil er også en av de hyppigste årsakene til at nordmenn blir stående langs veien.

- Som regel er det bensintilførsel og elektronikken som streiker, sier Engebretsen.

I tillegg er det en del tilfeller hvor registerreimen har røket. Sjekk om registerreimen er skiftet i henhold til skifteintervallene før du drar på bilferie.

Sjekk motorolje og frostvæske
God og fersk motorolje er viktig før langtur. Den har flere egenskaper som kanskje mange ikke er klar over.

- Oljen skal ikke kun smøre, den skal også oppta partikler. Det ser man når oljen er ny, så er den gylden brun. Etter en stund er den svart, og det er nettopp på grunn av at den har tatt opp partikler. I tillegg bidrar oljen til å holde temperaturen nede, sier Engebretsen.

- Sjekk også frysepunktet på frostvæsken. Blir det knalldager på fjellet, betyr det at det blir meget kaldt om natten, oppfordrer Engebretsen.

Sjekk dekktrykket
En god tommelfingerregel er å fylle 10 prosent mer luft i hjulene enn ellers, dersom bilen skal lastes ekstra under ferien. Det riktige dekktrykket er å finne i instruksjonsboka som følger med bilen.

Man bør også sjekke lufttrykket i reservehjulet.

- Feil dekktrykk fører til feil slitasje på dekket, som igjen går ut over dekkets mønster og bremseegenskaper. Man får også et økt drivstofforbruk og økt rullemotstand, som går ut over både lommeboka og miljø, påpeker Engebretsen.

Engebretsen oppgir at folk ofte glemmer å fylle ekstra luft i hjulene når de nedlesser bilen sin på tur.

NAF anbefaler også å sjekke om jekk og verktøy er i bilen, og ta en funksjonstest. Det er rimelig greit å trene på hvordan utstyret virker og hvordan det skal brukes. Se ellers i instruksjonsboka.

Les også:9 av 10 dropper å sjekke dette

Les også:7 av 10 biler har feil dekktrykk

Sjekk takboksen
Har du takboks, bør du sjekke vognkortet.

- Der finner man tillat totalvekt på taket. Selv om man kjøper en takboks som tillater en bestemt vekt, er det ikke sikkert bilen gjør det, påpeker Engebretsen.

Takboksen kan bli en livsfarlig torpedo dersom den fyker av ved kollisjon, og derfor bør du også ta en ekstra sjekk på takstativet.

Elefant i baksetet
Dersom du kjører du med hunden usikret i baksetet, blir den som en elefant ved kollisjon.

NAF oppfordrer folk til å transportere hunden i bur, eller bruke dyresele som man kan få kjøpt på Felleskjøpet.

- Dersom du skal ha hunden i kupeen uten sele, bør du legge den ved fotplassen på høyre passasjerside foran. Da unngår man at hunden kommer i en voldsom fart og med stor tyngde dersom man skulle være uheldig og kollidere, sier Engebretsen.

Les også:Har du missiler i baksetet?

Pakk riktig
Du bør pakke de tyngste tingene lavest og lengst fram i bilen. Dette for å opprettholde et lavest mulig tyngdepunkt.

Det er også viktig å sikre lasten riktig.

- Du bør ikke ha noen tinge ting liggende løst i bilen, som for eksempel DVD-spiller. Ved kollisjon kan disse komme i en voldsom fart og påføre personskader. Det samme med hattehyllen, den bør også sikres. Den kan være et dødelig våpen under kollisjon, sier Engebretsen.

Varseltrekanten bør du legge øverst i bagasjen. Den er det første som skal ut om man får problemer langs veien.

NAF har tidligere gjennomført kollisjonstester med løst vinterutstyr. De viser med all tydelighet hvor livsviktig det er å pakke riktig. Ved en kollisjon i 50 km/t øker vekten:

  • På 10-kilos bagasje til 600 kilo
  • To par ski fra 10 til 150 kilo
  • To par skistøvler fra 5 til 75 kilo
  • En termos fra 1,5 til 45 kilo

Nyttig å ha med
En reservenøkkel kan være verdt sin vekt i gull.

- Plasser den gjerne på et lurt sted. Men ikke så lurt at andre finner den, da risikerer du en kraftig avkorting på forsikringen dersom bilen blir stjålet. Et godt tips er å legge reservenøkkelen i konas veske. Den er jo gjerne med overalt, humrer Engebretsen.

Han legger til: - Ta også gjerne med solbriller!

- Ikke stress
Engebretsen legger vekt på at ferien starter hjemme.

- Ha et klart hode, og pakk kun halvparten av det du hadde med deg i fjor – da brukte du nok kun halvparten av bagasjen uansett, sier Engebretsen.

Stress og mas er en annen ting man bør unngå på bilferier.

- Lær deg å nyte en kø. Tenk på feriestedet og prat med de i bilen og ikke stress. Og ikke ta en forbikjøring derom du er i nærheten av å føle at du tar en sjanse, oppfordrer Engebretsen

Les også:Se hvem som blir knipset mest

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Pål Anders Ullevålseter

Leder Merzouga Rally

Anders Nordstad

Er fotball for dyrt?

Nettavisen gjesteblogg

Kirkens prompe-fiasko

Jørgen Foss

Vi må dulte mer!