RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(AFP)

Fritt fram for vannscooter i Norge?

Sist oppdatert:
Vannscooter er forbudt, men nå henlegger politiet sakene - og norsk forbud kan være ulovlig.

Nettavisen har ved flere anledninger skrevet om det norske forbudet mot bruk av vannscootere, som strider mot EU-lovgivning - og dermed EØS-avtalen.

I fjor slo EFTAs overvåkingsorgan ESA fast at Norge ikke har anledning til å forby produkter som er godkjent i EU, og at det norske totalforbudet mot vannscootere derfor var i strid med EØS-avtalen. Det ble derfor sendt et formelt advarselbrev, der det ble sagt at vi i Norge må åpne for kjøring i enkelte områder.

Les også: Å forby dette er forbudt

Rett før helgen kom et nytt nederlag for ønsket om å hindre vannscooterkjøring. Dansk Høyesterett slo fast at dansk lov er i strid med EU-lovgivningen. Forbudet i Danmark er tilsvarende det norske.

Har ikke skjedd noe på lovsiden
Etter at Norge fikk advarsel fra ESA, har det vært stille om saken her i landet. Miljøverndepartementet opplyser til Nettavisen at de ikke har noe oppdatert informasjon å komme med angående saken.

- Vi er i forhandlinger med ESA, og noe mer kan vi ikke si, sier kommunikasjonssjef Jon Berg i Miljøverndepartementet til Nettavisen.

Han kan ikke si noe om når eventuelle forhandlinger vil være ferdig, og hva som vil være utfallet.

Politiet henlegger saker
Dette betyr derimot ikke at saken ligger stille. Den siste måneden har politiet i Telemark henlagt flere saker med personer som er anmeldt for bruk av vannscooter.

I brevet som er sendt ut grunngis det ikke spesielt hvorfor saken er henlagt.

- I fjor kom det et direktiv fra Riksadvokaten om at denne typen saker skulle legges på vent til saken var endelig avklart. Det er et spørsmål hvor lenge vi kan ha saker liggende uten avklaring. Det er et ressursspørsmål, og enkelte av sakene nærmet seg foreldelse, sier politiinspektør Knut Kolloen i Telemark politidistrikt til Nettavisen.

- Når det er en uavklart rettstilstand, har jeg ment at dette har vært det rette i disse sakene. Vi har antakeligvis hjemmel for å straffe, men så er det uavklarte spørsmål i den store verden, sier Kolloen.

Åpning for vannscootere fra Europa
Brevet Kolloen sikter til ble sendt ut i juli 2009 fra Riksadvokat Tor-Aksel Busch.

- De senere år har det vært reist spørsmål om det norske regelverket er i samsvar med EØS-retten. Det er rettslig avklart at denne uansett er uten betydning ved kjøring med vannscootere som ikke har såkalt opprinnelse i et EØS-land, skriver Busch i brevet.

- Det gjenstående spørsmålet er om det norske forbudet fullt ut gjelder ved bruk av vannscootere som i sin helhet er produsert i et EU/EØS-land eller som er bearbeidet i et slikt land etter nærmere angitte vilkår.

Riksadvokaten ber om at det i saker der det blir benyttet ikke-EØS-produsert utstyr, blir utstedt forelegg umiddelbart. Saken kjerne er ifølge norske myndigheter primært den kanadiske produsenten Sea-Doo, som har motor som er laget i Østerrike - som skal være produsenten av nesten alt scooter-utstyr i Norge.

- I saker som gjelder bruk av scooter helt eller delvis produsert i et EØS-land etterforsket forholdet fullt ut, men påtaleavgjørelse utstår inntil det foreligger den nødvendige avklaring av rettstilstanden, skriver han.

- Strider mot norske rettsprinsipper
Carl Jacob Johansen i Jettrade.no er overbevist om at det norske forbudet står for fall, og at det i så fall også betyr at det åpnes for bruk av utstyr som også er produsert utenfor EØS.

- Alt det strides om mellom norske myndigheter og ESA, er at norske myndigheter mener at SeaDoo, som 99% av alle førere kjører, ikke har opprinnelse innenfor EU. De mener også at det ikke finnes vannscootere som er produsert innenfor EU overhodet, sier Johansen til Nettavisen.

- Dette er feil, men selv om SeaDoo-en skulle falle utenfor EØS-avtalen, så finnes det et merke som er 100 prosent produsert innenfor EU. Scooteren det er snakk om kommer fra HSR - Benelli. Det er foreløpig bare meg som har blitt stoppet på denne av politiet, men det har det ikke blitt noe sak av. Og hvis jeg skulle få lov til å kjøre denne, men ikke SeaDoo, så ville dette stride mot norske rettsprinsipper. Det kan ikke være sånn at vi skal bli straffet for å kjøre forskjellige merke, men samme handling, sier han.

Samtidig er han uenig med norske myndigheter at spørsmålet handler om ting er produsert i eller utenfor EØS.

- ESA er veldige klare på at uansett merke og hvor scooteren er produsert, så strider forbudet mot EØS-avtalen, mener Johansen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere