RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Google)

Denne veien har blitt en parodi

Sist oppdatert:
En av landets mest belastede pendlerveier skulle stått ferdig i fjor. Etter 13 år vet fortsatt ingen hvor den skal gå.

I 1998 ble det vedtatt at en skulle utbedre den til dels svært trafikkerte og ulykkesbelastede Rv. 4 på Hadeland, en time nord for Oslo. Veien er en svært mye brukt pendlervei, og er en av to stamveier nordover fra Oslo. Planen var at veien skulle stå ferdig bygget i 2010.

Siden den gangen har hele prosjektet utartet til å bli en parodi på hvordan offentlig forvaltning kan klare å trenere og utsette saker.

Vil verne jorder
Sterke lokale interesser ønsker at den rundt fire kilometer lange veistrekningen, som går gjennom en åpen dal primært bestående av jorder, skal legges i tunnel. Tilhengerne av en tunnel mener at vernet av matjord, og vern av «det unike kulturlandskapet», må få prioritet fremfor en ny firefelts motorvei.

En slik tunnelløsning har derimot ikke på noen måte vært aktuell for Statens vegvesen, som mener at prisen vil være rundt 342 millioner kroner høyere enn alternativene.

- Først bygget en tunneler for å håndtere topografien og geografien. Og så begynte en med tunneler for rassikring, som en også kan si har noe med geografien å gjøre. Og så har man noen tunneler der det er arealmessig umulig å få til noe annet, som vi har noen eksempler på i Oslo. Og så er det noen som mener at vi skal ha det av estetiske hensyn, og for å hindre bruk av jord, men da må vi sette ned foten, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Nettavisen.

- Det skal svært mye til for å få oss med på tunnel der det er et godt alternativ, sier han.

Han peker på at tunneler for det første er vesentlig dyrere å bygge, og ikke minst at driftskostnadene er 7-10 ganger høyere enn på en vanlig vei.

Utsettelser og anger
Denne vesentlige interessekonflikten mellom de lokale som ikke ønsker inngrep, og Staten som ikke ønsker å velge unødvendig dyre alternativer, har ført til en lang rekke utsettelser, vedtak, avslag, anker og treneringsforsøk. Kommunen snudde til og med på sitt eget vedtak etter et lokalvalg for noen år tilbake.

I 2007 advarte Samferdselsdepartementet Lunner kommune om at hvis de ikke skjerpet seg, så ville ikke strekningen bli tatt med i neste Nasjonal Transportplan (NTP).

Samtidig ba Statens vegvesen om at kommunen blir overkjørt, og at staten overtar reguleringsplanen. De fikk støtte av fylkeskommunen.

Året etter ble kravet om statlig regulering avslått av departementet, samtidig som departementet nedprioriterer strekningen i NTP. Nabokommunen var veldig oppgitt over prosessen, og klarte å dele hele prosjektet i to, slik at de kunne gå videre med veistrekningen på andre siden av kommunegrensen.

Ville igjen finne sammen
Denne nedprioriteringen satt fart i sakene med å faktisk finne en løsning på problemet, og Lunner kommune og Vegvesenet prøvde igjen å finne tonen. En lang rekke veialternativer ble satt ned som grunnlag for videre arbeid (se de to kartene i margen), med et håp om å bli klargjort for neste NTP som går fra 2014.

I forrige måned la så Statens vegvesen fram en såkalt silingsrapport, der en reduserte antall potensielle veialternativer fra elleve til tre, og foreslo konsekvensutredning av disse.

I rapporten kuttet en ut det alternativet som de lokale har mest lyst på, nemlig en lang tunnel på nesten hele strekningen. Det ene av de tre alternativene vegvesenet ville gå videre med vil føre til at flere hus må rives, ifølge lokalavisen Hadeland.

Vil gå sin egen vei
Rådmannen i Lunner kommune la torsdag fram forslag i kommunestyret om at de ønsker utredning av de samme traseene som Statens vegvesen har anbefalt, i tillegg til den lange tunnelen.

Resultatet ble derimot et helt annet enn det så ut på forhånd. Av de tre alternativene Statens vegvesen mente var aktuelle, har Lunner kommune vedtatt å droppe to, samt gå for tre andre som vegvesenet mener er uaktuelle.

- Vi har brev fra Landbruksdepartementet på bordet i dag. A7 (det mest aktuelle alternativet fra vegvesenets side, red.anm.) går fullstendig på tvers med det. Det er mulig å finne andre løsninger. Det blir spennende å se hvor mye penger sentrale myndigheter vil legge i potten for å få til vern av dyrket mark, sa ordføreren på kommunestyremøtet ifølge lokalavisen Hadeland.

To av de fire alternativene som kommunen ønsker utredet er ifølge Vegvesenets uønskede fordi det gjør fremtidig utbygging nærmest umulig, mens det tredje er for dyrt.

- Vi bruker ikke mye tid på utredninger av alternativer som er helt uaktuelle, sa vegdirektør Moe Gustavsen til Nettavisen før avstemningen torsdag kveld.

- Må bare ta vedtaket til etterretning
Planprosessleder Ole Kristian Haug sitter igjen med litt blandede følelser av kommunens vedtak.

- Først og fremst er vi fornøyd med at de har behandlet saken i kommunestyret. Det er noe som en strengt tatt ikke trengte å gjøre. Men vi ønsker å ha en kommunal forankring, sier Haug til Nettavisen.

- Rådmannens innstillingen gikk ut på at han stort sett var enig med oss, og at lokalpolitikerne er begeistret for tunnel er vi jo klar over, og har vi jo allerede begynt å se på det, legger han til.

At kommunestyret la denne innstillingen til side, og heller går for helt andre krav, sier han at de nå bare må ta til etterretning.

- Vi må ta inn over oss det vedtaket som er fattet. De ville ha fire tunnelalternativer, og vi kommer til å konsekvensutrede de fire alternativene. Men Statens vegvesen som fagetat må utrede billige alternativer også, ikke bare det kommunen vil ha. Så vi kommer til å gå videre med disse også, sier Haug.

Kan bli kjemperegning
- Det er viktig å huske på at brukerne også skal være med å betale dette, og da må man ta hensyn til kostnadene, påpeker planprosesslederen.

Det er først fra konsekvensutredningen noen helt klare kostnadstall vil være klare, men ifølge Haug er det grove kostnadsoverslag på 218 millioner kroner for det billigste alternativet, og 560 millioner for det dyreste.

Etter det Nettavisen erfarer begynner Statens vegvesen å miste tålmodigheten med kommunen. Kommunen har tidligere også hatt sterke innvendinger mot utvidelsen av Rv. 35 til Gardermoen, som skapte store utfordringer for veibyggingen.

Dette ønsker ikke Haug å kommentere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere