Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Scanpix/Google)

Tur/retur Hamar-Kristiansand: - 900 kroner i bompenger

Annonsebilag med annonselenker

Gi en veldedige gave i år?

Oddsen med annonselenker

- Mer trøbbel for Atletico

- Kommer til å bli billigere å ta flyet, bare i rene bompenger.

For tiden bygges store deler av E18 og E6 mellom Kristiansand og Hamar ut til firefelts motorvei, og alle delene er i stor grad finansiert gjennom bompenger.

Mandag starter innkrevingen av to nye bomstasjoner i Eidsvoll, og to ny bomstasjoner vil åpne på strekningen opp til Hamar innen 2014.

Les også: Bærum - Hamar: 96 kroner i bompenger

Men om du skal fortsette turen videre sørover fra Bærum, på en nesten sammenhengende firefelts motorvei ned til Sørlandets hovedstad, vil de 96 kronene mellom Hamar og Bærum som en fra neste uke må betale fremstå som småpenger.

Rundt 900 kroner tur/retur

Nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), sier til Nettavisen at han frykter at en kjøretur fram og tilbake mellom Kristiansand og Hamar vil komme til å koste godt over 900 kroner, bare i rene bompenger, når utbyggingen av strekningen vil være ferdig utbygget rundt 2019.

- Bare på veien mellom Porsgrunn og Tønsberg ligger an til å bli 112 kroner i bompenger, sier Hoksrud til Nettavisen.

- Veien mellom Arendal vil Tvedestrand vil trolig få en bompengesats 40 kroner, og fra før er det 30 kroner både på Gjerstad og på den nye strekningen fra Grimstad til Kristiansand, påpeker Hoksrud.

I tillegg kommer bomringen i Kristiansand som i dag er på 21 kroner - men her ligger det an til å kunne bli rushtidsavgift i tillegg.

To store usikkerhetsmomenter

- På toppen av dette kommer de to usikre prosjektene i Bamble og mellom Porsgrunn og Langangen. Førstnevnte er det stor usikkerhet rundt finansieringen til, men vil trolig bli kjørt gjennom, og jeg tror det blir mellom 38 og 50 kroner i bomstasjonen her, sier Hoksrud.

- Utbyggingen mellom Porsgrunn og Langangen kommer også, der hoveddelene er Langangen-brua og Grenlandsbrua. De vil bli kostbare. Ut fra kostnadsanslag som ligger fremme nå vil det bli rundt 51 kroner i bompenger, sier samferdselspolitikeren.

Han har likevel ikke noe tro på disse overslagene.

- I dette overslaget har de regnet en standard kilometerpris på veien, og ikke tatt hensyn til to dyre bruer. 51 kroner er altfor lavt, men for regnestykkets del kan vi jo være konservative, sier Hoksrud.

Samtidig som det kommer opp en rekke nye bomstasjoner, vil bomstasjonen i Sande trolig bli nedlagt i 2013. I 2014 kommer derimot to nye bomstasjoner langs Mjøsa.

- Mer i bompenger enn en flytur

Om Hoksruds anslag slår til betyr det at en tur fra Kristiansand til Hamar med bil vil koste nærmere 500 kroner i rene bompenger. Det vil i så fall bety rundt én krone per kilometer.

Regnestykket tar ikke hensyn til eventuell usikkerhet ved Langangen og prisstigning.

- Skal du fra Hamar til Kristiansand kan du bare glemme å kjøre bil. Det kommer til å bli billigere å ta toget bare i rene bompenger, og flyet vil trolig også være billigere, sier Hoksrud - med det forbehold om at du da ikke havner nærmere Vikingskipet enn Gardermoen.

MinSpot.no: Få strømmen til innkjøpspris

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
+