Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Slutt på Edvalds gule sko

Annonsebilag med annonselenker

Gi en veldedige gave i år?

Oddsen med annonselenker

- Mer trøbbel for Atletico

24-åringen har tegnet ny skoavtale.

De siste årene har det norske sykkelpublikummet hatt et trumfkort i forhold til å gjenkjenne Edvald Boasson Hagen i feltet: De gule skoene.

Slik blir det ikke i år, etter at rudsbygdingen har tegnet en privat sponsoravtale med Shimano. Den tro i kraft etter nyttår, og Down Under Classic (natt til søndag) ble det første rittet med nytt skotøy på beina.

- Jeg hadde lyst til å prøve noe annet etter fem år med Mavic. Ettersom jeg har skjønt er det mange i Norge som ville at jeg skulle fortsette med gule sko, men det er greit å prøve noe annet, sier han til procycling.no.

Det diskuteres blant annet heftig på Boasson Hagens fanside på Facebook, om hvordan de skal få de gule skoene tilbake.

Stammer fra tiden i T-Mobile
Det er altså franske Mavic som produserer dem. De er kanskje mest kjent for sine aluminiumsfelger og for sine nøytrale servicebiler under Tour de France.

Hovedtyngden av rytterne selskapet sponser er franskmenn, men i fjor vant vidt forskjellige ryttere som Janez Brajkovic (RadioShack, nå Astana), Christophe Kern (Europcar) og Rein Taaramäe (Cofidis) tempomesterskapet i sine respektive hjemland med Mavic på beina.

Les også: - Edvald er en joker

Det var mer tilfeldig at Boasson Hagen endte opp med selskapets signalgule farger.

Ble kjøpt opp
Adidas var nemlig en av sponsorene i T-Mobile. På 90-tallet ble Mavic kjøpt opp av Salomon, som igjen ble kjøpt opp av Adidas i 1997.

Fram til 2008 sto Mavic for utviklingen av Adidas egen skokolleksjon, men året etter lanserte franskmennene sin egen produksjon av sko og sykkelbekledning.

Boasson Hagen hadde i utgangspunktet en skoavtale med Adidas, men ble Mavic på ferden videre. Siden har lysluggen fra Rudsbygd vokst seg stor i den internasjonale sykkelverdenen, noe selvsagt også utstyrsleverandøren har profittert på.

- Jeg har vært fornøyd med Mavic-skoene hele veien. Både de og Shimano har gode sko, og jeg kjører jo med toppmodellene. Den nye Shimano-modellen passer meg bra, og jeg er godt fornøyd med kvaliteten på skoene, forteller han.

Perioden etter VM i København ble brukt til å teste ut forskjellige sykkelsko, men valget falt relativt raskt ned på Shimano.

- En god årslønn
Som Sky-rytter er det lagets sponsoravtaler som gjelder for alt unntatt sko og solbriller.

Her står utøverne fritt til å forhandle fram egne avtaler. Det vanligste er at disse er bonusrelatert.

- Etappeseirer i store etapperitt og andre WorldTour-ritt, samt enkeltstående ritt som OL og VM, er det som utløser de største bonusene, forteller manager Birger Hungerholdt.

- Ligger det gode penger i slike avtaler?

- En god skoavtale, gir en god norsk årslønn. Dersom resultatene som gir best bonus oppfylles, svarer han.

Under første del av sesongen kommer Boasson Hagen til å sykle med en Shimano-modell som er hvit- og sølvfarget.

Det jobbes også med å utvikle en ny toppmodell som skal være svart og blå. Men de gule skoene, de kan vi se langt etter!

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
+