RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Google/Nettavisen/Scanpix)

- Monsterbrua kommer ikke til å bli bygget

Sist oppdatert:
Frp mener drømmen om en 45 milliarders bru er helt urealistisk, men åpner for en annen løsning.

Mandag skrev Nettavisen om Moss-ordfører Tage Pettersens sterke ønske om en fast forbindelse som skal erstatte Moss-Horten-ferja, som er Norges mest trafikkerte ferjeforbindelse. Avhengig av hva slags løsning som velges er kostnadene anslått til å være et sted mellom 5 og 45 milliarder kroner.

Den billigste løsningen vil være en undersjøisk tunnel, men Oslofjordtunnelen har vist at dette er et heller usikkert prosjekt, mens den aller mest høytflygende løsning er en bru som kombinerer både firefelts motorvei og jernbanelinje. Om jernbanen droppes, vil brua kunne koste rundt 15 milliarder.

Les også: Vil ha gigantbru til 45 mrd. over Oslofjorden

Ønsket om drømmebrua møter derimot svært liten støtte - i alle fall i sin mest ekstreme form.

- Samfunnsøkonomisk lønnsomt

- Jernbane kommer ikke til å komme der, det som eventuelt kan komme er en ren veiløsning. Med de summene en snakker om her er det begrenset hva en kan få til, sier nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), til Nettavisen.

Ifølge Hoksrud er det liten tvil om at en forbindelse mellom Øst- og Vestfold vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, men de mest luftige prosjektene til 45 milliarder avviser han helt.

Vanskelig valg mellom bru og tunnel

De gjenværende mulighetene er i utgangspunktet en tunnel til rundt 5 milliarder, eller en ren veibru til rundt 15 milliarder.

- Det vil helt klart være ønskelig med en bru fremfor en tunnel, men hvis prisforskjellen er 10 milliarder kroner, så er det ikke så sikkert en kan forsvare den dyreste løsningen, sier han.

Samferdselspolitikeren påpeker likevel at det er viktig å ha flere tanker i hodet på en gang.

- Vedlikeholdskostnadene på en bru er mye lavere enn på en undersjøisk tunnel. Og det er ikke noen tvil om at den løsningen som ble valgt med Oslofjordtunnelen ble valgt på grunn av kostnadene. Men det er veldig dumt å spare penger på kort sikt, når en får det igjen i etterkant på den måten som en har fått her, sier Hoksrud.

UTBRENT: Lastebilen med papirmasse som tirsdag tok fyr i Oslofjordtunnelen, brant helt ut nede i tunnelen.

Oslofjordtunnelen ble i sin tid bygget mot faglige råd, og er så bratt at det har oppstått flere branner etter overoppheting av bremser. Tunnelen er nå stengt for tungtransport, noe som gir et større trykk på både Oslo sentrum og Moss-Horten-ferja.

Statens vegvesen ønsker å bruke rundt 1,8 milliarder kroner på å utbedre sikkerheten i dagens tunnel, samt bygge et nytt tunnelløp. I tillegg må det bygges bedre ankomstvei til tunnelen både på øst- og vestsiden, noe som på vestsiden inkluderer en annen undersjøisk tunnel under Drammensfjorden.

Det er disse pengene Moss-ordføreren heller mener bør brukes til å erstatte ferja i sitt lokalområde.

- Må fikse Oslofjordtunnelen uansett

Ifølge Hoksrud er det trolig ingen vei utenom å utbedre dagens Oslofjordtunnel.

- Problemene med at Oslofjordtunnelen er stengt for tungtrafikk er så store og akutte at en ikke kan vente på utredningene og byggingen av et slikt gigantprosjekt. Jeg ser ingen vei utenom å gjøre noe med den tunnelen, sier Hoksrud.

Akershus Frp sendte mandag ut en pressemelding der de sa de ønsket en utredning for å bygge en «Golden gate bridge» i stedet for en ny parallell tunnel - som «et nytt monument som hedrer Drøbak, Follos vakre perle». Et slikt prosjekt vil trolig ikke bli vurdert.

Verken leder i transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (Krf), eller Samferdselsdepartementet har så langt ønsket eller hatt mulighet til å kommentere en mulig forbindelse mellom Moss og Horten.

Svært delte meninger

Blant Nettavisens lesere har reaksjonene til mandagens sak vært svært varierte.

«Synd dette ikke er til en liten øy i havgapet med 100 innbyggere, da hadde det umidelbart blitt banket gjennom med på Stortinget», skriver Lars med henvisning til den svært dyre øya ut til Linesøya - med 72 innbyggere - som kostet 230 millioner kroner.

«Et flott forslag som kutter reisetiden med ca. 1 time, samt gjør det mulig å kjøre nordover på E6 øst for Oslo, slik at E18 i Asker/Bærum får avlastning. samt at det er en kortere veistrekning. Tror nok en 5 km lang tunnel fra Horten til Moss er bedre enn bru, samt at den kan forlenges til E6 med muligheter får av-/påkjøring i Moss», skriver Steinar

«Dette skulle vært gjort for 30 år siden», mener Bjørn.

«45 MILLIARDER!?!? ok, bygg hva f*** dere vil, men skal det opp i sånne prisklasser, får dere f***meg ta pengene til utgifter fra kommuner som nyter godt av dette her. Jeg bor i Stavanger, og er f*** ikke interessert ett sekund at mine skattepenger skal gå til dette drittet. OG SÅ MYE!?!!», sier René klart i fra om.

«Helt siden jeg ble født i Horten for 63 år siden har man ønsket og fantasert om tunnell eller bro over Oslofjorden mellom Horten og Moss, der behovet er størst og plasseringen mest strategisk riktig. Det beste myndighetene har kommet opp med til nå, er den malplasserte og delvis ubrukelige Oslofjordtunnellen, langt innerst i fjorden. Kanskje det er på tide å gjøre alvor av noe som flere generasjoner av gode grunner har drømt om, men som skrivebordsteoretikere og lettskremte politikere aldri har gitt livets rett - i stedet for å pøse milliardene inn i den ene samfunnsøkonomiske fiaskoen etter den andre», skriver Bjørn.

«45 milliarder kan brukes til 100 vis av andre ting som er nyttigere, innenfor eldre omsorg, barnehager, pusse opp skoler, masse annet.. Folk taper ikke særlig på å kjøre noen km ekstra / ta ferja..», sier Usman.

«Problemet med denne strekninga er vel at Moss sentrum blir totalt overbelastet hver gang noen kommer fra horten eller andre veien. Er det ikke bedre å bare lage tunnel fra E6 og ned til fergeområdet ? Da kunne man jo brukt flere ferger og samtidig vært mulig å kjøre i Moss sentrum», sier Thomas.

Hva mener du?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere