Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

- Må bli kvitt de cowboyene dere til stadighet skriver om

Parkeringssjefen raser over at regjeringen ikke vil gjøre noe med de useriøse parkeringsselskapene.

Som Nettavisen skrev onsdag, har departementet etter seks år (eller 17 år avhengig av hvilken dato man regner fra) fortsatt ikke klart å få nye regler for parkeringsbransjen ut på høring. Dette trass i at regjeringen den gang mente at dette var et viktig regelverk å få på plass.

Les også: Har brukt seks år på nye parkeringsregler

Nettavisen så før nyttår et utkast til forslag som skulle sendes ut på høring, og samferdselsdepartementet hevdet at reglene skulle offentliggjøres før jul i fjor. Siden har ingenting skjedd.

En del av regelverket gikk på at private parkeringsselskapet drastisk må redusere sine parkeringsgebyrer for de mindre parkeringsovertredelsene, og det kunne være naturlig å tenke seg at bransjen forsøker å trenere innføringen av nye regler. Slik er det derimot ikke.

Les også: Slik blir de nye parkeringsbøtene

Interesseorganisasjonen for både private og offentlige parkeringsselskaper i Norge, Norpark, er svært utålmodige med å få på plass de nye reglene.

- Vi sendte et brev til Kleppa 7. februar og ba om et møte, men fikk bare tilbake at det var nye elementer som måtte vurderes. Men det er jo nettopp nye problemer vi i arbeidsgruppen har jobbet med i halvannet år. Om det nå dukker opp politiske problemer rundt dette, så får man bruke høringsrunden til å løse opp i dette, det er det den er til. En får dele problemstillingene og få inn forslag hos høringsinstansene. Hvorfor en ikke kan gjøre dette, er litt vanskelig å forstå, sier Norpark-leder Egil Østvik til Nettavisen.

Ifølge ham er det litt vanskelig å forstå at spesielt den rødgrønne regjeringen trenerer dette arbeidet, fordi den limbotilstanden en nå har påvirker konkurransen mellom offentlig og privat sektor, som går i negativ retning for offentlig sektor.

- Det er vel ikke noe Senterpartiet setter pris på? spør Østvik.

Mange viktige elementer

Østvik forteller at bransjen er svært interessert i å få gjennomført de viktige endringene i det nye regelverket, og at det er «overraskende stor enighet» blant både bransjen og de andre aktørene i arbeidsgruppa, om at flere av endringene må på plass.

- Det er bred enighet om at en må få til en konsesjonsordning for å bli kvitt de cowboyene i bransjen som dere til stadighet skriver om, som ikke er medlem i klagenemnda. Med de nye reglene vil det være et krav om at alle er med der, sier Norpark-lederen.

Han viser til at det er flere useriøse gjengangere, som til stadighet bytter navn, som skaper et problem for både bransjen som helhet, og kundene som opplever useriøs fremgangsmåte.

- Vi ser også at det er påfallende få som klager på tilleggsgebyrene i kommunal sektor på 300 kroner. Det er fordi det koster nærmere 1000 kroner bare å få fram en sak for Tingretten. Det er en illusorisk rett å klage på gebyrer fra kommunal sektor, sier Østvik, og påpeker at de kommunale aktørene også vil være underlagt parkeringsklagenemnda med de nye reglene.

De nye reglene vil også gjøre det langt bedre i forhold til skilting, og «standardvilkårene» i private selskaper vil bli byttet ut med et fast regelverk.

- Det er mye dårlig skilting, og ikke minst mange hjemmesnekrede løsninger. De nye reglene vil gjøre dette betydelig bedre, sier Østvik.

En krangel om skatt

Selv om ingen sier det rett ut, handler ifølge Østvik utsettelsen av de nye reglene primært om en krangel om skatt. Med nye regler skal private og offentlige selskaper likebehandles på alle måter, men kommunale selskaper slipper å betale skatt.

- Ser vi på å drifte for eksempel et parkeringshus, så vil en kommunal aktør sitte igjen med mer penger, fordi kommuner ikke betaler skatt. Vi har foreslått at det enklest kan løses ved at ordnes med kommunale AS, sier Østvik.

Men dette er trolig en politisk svært betent sak for de rødgrønne.

- Det ligger en politisk bombe i dette, om regjeringen skal gå med på en slags privatisering på dette.

- Men kommunale AS-er er da ikke noe nytt?

- Nei, men det nye vil være at det pålegges i lovs form, noe som en kan se for seg at kan få noen ringvirkninger i forhold til privatisering, sier Østvik.

Flere uenigheter - men ingen uoverkommelige

Når en sak utsettes og utsettes, er det ofte et tegn på at det er flere ting som er problematisk. Men ifølge Østvik er det ingen andre punkter som det er noen reelle konflikter rundt.

- Det er noe uenighet rundt handikapfritaket, som det har vært en del skriverier om, men det er ikke noe vi har stått på barrikadene for. Det er staten som har kommet fram til det, nå som universelle løsninger kommer. Det har aldri vært ment at handikapfritaket skal være en økonomisk fordel, men en praktisk løsning, sier han.

- Det har også vært litt uenighet rundt gratisparkering for elbil, som nå også private vil bli pålagt å tilby. For på et tidspunkt når det kommer mange nok elbiler vil dette bli et stort problem. Men her har vi fått til regler som går på blant tidsbegrensning, sier Østvik.

- Og størrelsen på parkeringsbøtene er ikke noe tema?

- Det har vært noe uenighet om det skal være 600 eller 700 kroner på vanlig takst, men det er en liten diskusjon som ikke kan være til noe hinder for å få saken ut på høring. Nå løper snart tiden fra disse takstene uansett. Det viktigste nå er å få fortgang i dette, konkluderer Norpark-sjefen.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker fullt navn fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å være anonym, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntakstilfeller vil vi publisere slike anonyme innlegg etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør