Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(OFV)

- Dette er sjokkerende

Shopping med annonselenker

9 ting du bør kjøpe til deg selv

Oddsen med annonselenker

300 i odds på Mjøndalen

Trafikkeksepert mener staten heller vil ha penger enn å spare liv.

Nettavisen har denne uken satt fokus på motsetningen mellom dagens avgiftspolitikk og den såkalte nullvisjonen. Volvo-sjef

- På vår XC60 har vi laget en stålbjelke i fronten hvis eneste funksjon er at den skal utløse sikkerhetssystemer på mindre biler som den treffer i frontkollisjoner. Den har ingen sikkerhetsfunksjon for Volvoen i det hele tatt, den gjør bare at bilen blir mer «hensynsfull». Med dagens avgiftssystem blir denne bilen dyrere med denne løsningen, sa Herland til Nettavisen, og viste til en økning i engangsavgiften grunnet vekt.

Les også: Slik straffer regjeringen de som vil ha sikre biler

I forslag til Nasjonal transportplan slås det fast at det er et betydelig potensial for sparte menneskeliv om bilparken hadde blitt fornyet, og dansk forskning tyder på at halvparten av alle trafikkdødsfall kunne vært unngått med nyere bilpark.

Samferdselsdepartementet nekter på sin side å kommentere disse elementene rundt trafikksikkerhet, og henviser i stedet til økonomene i Finansdepartementet.

Les også: - Dette er ikke til å tro

- Målet er inntekter til staten

Og nå svarer statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet på kritikken rundt ekstra avgift på sikkerhetsutstyr.

- Jeg har vært i møter med mange organisasjoner med interesse for bilavgiftene. De synspunktene som har kommet fram, uttrykker at bilavgiftene skal ivareta og balansere ulike, og dels motstridende, hensyn. Regjeringen må balansere mange hensyn, som for eksempel hensyn til miljø og sikkerhet, men også at avgiftene er enkle å administrere. Hovedformålet med flere av bilavgiftene er imidlertid at de skal gi inntekter til staten, sier Lund til Nettavisen.

- Basert på den helhetlige gjennomgangen av bilavgiftene i forbindelse med budsjettet for 2012 gjorde vi en del endringer, som reduserte bilavgiftene med omtrent 180 millioner kroner. Blant annet er effektkomponenten redusert, siden linken mellom effekt og CO2-utslipp ikke er så sterk lenger, mens det ble lagt ytterligere vekt på miljø (CO2- og NOx-utslipp). Også omregistreringsavgiften er redusert, særlig for næringslivets del. Og vrakpanten er økt, påpeker Lund.

- Sjokkerende

Disse uttalelsene får Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) til å komme på banen.

Vilfrid femoen OFV

- Jeg forstår at Samferdselsdepartementet ikke vil si noe om dette, for det er ikke de som styrer avgiftene, men det er sjokkerende av Finansdepartementet å si at bilavgiftene bare er fiskalt begrunnet, sier leder politikk og strategi, Vilrid Femoen, til Nettavisen.

- Det er veldig beklagelig at de sier dette. De bør forstå at bilavgiftene er noe de kan bruke for å nå de overordnede målene i politikken, og her bør departementene snakke sammen. Avgiftspolitikken er noe de kan bruke om de virkelig mener noe med nullvisjonen, sier Femoen.

Ifølge OFV har det de siste årene vært så mye fokus på miljø når det kommer til bilavgifter, at en helt har glemt å tenke sikkerhet. I dagens avgiftssystem tas det hensyn til sikkerhet.

- Kunne reddet mange liv

- Forbedring i sikkerheten på nye biler er en vesentlig grunn til utviklingen i dødsstatistikken vi har hatt de siste årene. Vi kunne kommet mye lenger om vi hadde fått faset inn nyere og tryggere biler på en raskere måte, sier Femoen.

I 2010 var snittalderen på den norske bilparken 10,5 år, noe som var ny aldersrekord, og satt Norge én plass unna jumboplassen i Europa. Femoen kan avsløre at snittalderen ikke har beveget seg på et år.

- Det er en fornying av bilparken på fem prosent årlig. Det vil ta veldig lang tid å fornye bilparken. Det som kommer av ny teknologi nå kunne reddet menneskeliv om en faset det inn fortere, sier hun.

- I forslaget til NTP snakker en om en passiv fornying av bilparken. Men hvorfor skal det være passiv? Hvorfor kan den ikke være aktiv? En endring av bilavgiftene for å stimulere til en raskere fornying er et godt sikkerhetstiltak på kort og mellomlang sikt i påvente av at veikvaliteten blir bedre, konkluderer hun.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
+