Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Nordmenn elsker dette merket

For første gang er dette merket med i toppsjiktet i Norge.

For andre måned på rad viser registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at bilsalget går ned i forhold til i fjor.

I april falt salget med fire prosent, og i mai var salget ned tre prosent i forhold til samme måned i fjor.

VW taper - men er fortsatt størst

Av de store merkene er det VW som har mest grunn til å være misfornøyd, med en salgsnedgang som er dobbelt så stor som markedets fall - mens hovedkonkurrenten Toyota gjort det betydelig bedre med en oppgang på over 15 prosent. Toyota løfter seg langt på vei fordi tallene i fjor var «kunstig lave» grunnet leveringsproblemer etter jordskjelvet i Japan i fjor. Toyota har også fått oppgradert viktige deler av bilparken med nye modeller.

Helt krise for VW-konsernet er det derimot ikke. Audi er nå landets 5. største bilmerke, med en oppgang på nesten 15 prosent. Premiummerket kjemper nå ikke langt bak Volvo og Ford som kjemper om 3.-plassen over landets største bilmerker.

Peugeot hadde en forferdelig måned med en nedgang på over 35 prosent, mens Hyundai nå for første gangen har klatret opp på topp 10-listen i Norge hvis vi ser året under ett.

Les også: Denne bilen er nesten perfekt

I mai solgte koreanerne over 50 prosent flere biler enn i samme måned i fjor, og klatret dermed opp på 10. plass året sett under ett. I mai var salgstallene gode nok til å forsvare en 6. plass.

Golf fortsatt på topp

Norges mest solgte bil er som alltid Golf, en bil som har spikret seg fast i toppsjiktet i mange år, og en bil som knapt noen kan konkurrere med. Golf skal derimot fornyes rundt nyttår, og det merkes på tallene. Salget av Golf i mai var over 9 prosent lavere enn i mai i fjor.

Posisjonen som den nest mest solgte bilen i landet er grunnet Golfs totale dominans nesten like prestigefull, og i mai var det Golf-konkurrenten Ford Focus som tok denne plassen. Bilen hadde en litt treg start på året, men har nå klatret opp på en 3. plass året sett under ett.

Når det gjelder raketten i mai, var det uten tvil VW Tiguan. Salgsøkningen fra mai i fjor var på hele 286 prosent - noe som viser at midtlivsoppgraderingen bilen nylig har vært gjennom har blitt tatt meget godt imot.

Færre dieselbiler

Avgiftsendringen fra nyttår fortsetter å ha stor påvirkning på dieselandelen i Norge. Før nyttår var 3 av 4 nye biler levert med en dieselmotor, mens tallet nå ligger på 2 av 3.

Samtidig øker elbilsalget, mye på grunn av Nissans familieelbil Leaf. I mai ble det registrert 304 elbiler, og hittil i år er elbilsalget opp vanvittige 90 prosent.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp på alle nye personbiler solgt i mai var 129 gram co2, noe som er fem gram mindre enn i samme måned i fjor.

Under kan du se tallene for de mest solgte merkene og modellene. Tabellen er sortert på 2012 under ett.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus