Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Statens vegvesen)

Dette ble en smule for høyt ...

Statens vegvesen advarer mot feil og trafikkfarlig bruk av henger og dårlig sikring av last.

- Dette er en tid hvor mange bruker henger, sier seksjonsleder for Statens vegvesen trafikkstasjoner i Midtre Hålogaland Jørn Simonsen til Nordlys.

Ikke alle laster rett på hengeren. Simonsen forteller om et skrekkeksempel fra i fjor hvor en tilhenger var så til de grader overlastet. Tilhengeren var fra 1981 og var fullastet med trevirke som var inntrukket i vann da Statens vegvesen traff på han utenfor Narvik.

- Dette er et skrekkens eksempel. Så ille kan det faktisk være, og slike tilfeller ser vi hvert år. Det er ofte knyttet til helgetrafikken, sier Simonsen.

- Tilhengerens tillatte totalvekt er 295 kg, men jeg vil anslå at den her veier nærmere 1000 kg, noe den overhodet ikke er konstruert for å tåle, forteller han.

Se flere bilder fra Statens vegvesen her.

Slik gjør du

Simonsen gir følgende råd til de som skal ut å kjøre med henger:

Ta en sjekk på at hengeren er i god stand; sjekk både dekk, lys og bremser. Første bud er å gå over hengeren.

Vær sikker på at du har lov å kjøre den tilhengeren du har.

Undersøk hvor mye last og hvor mange kilo du har lov å laste på hengeren. Enhver henger har sin begrensning.

Sikre lasten ordentlig og pass på at lasten ikke kan forskyves når du kjører. Under ingen omstendigheter har du lov å ha last utenfor tilhengerens side. Bakover har man anledning til å la noe stikke utenfor hengeren, men da må det merkes veldig godt.

Har du lov å kjøre henger?

Simonsen sier det er ikke så ofte at de tar bilister som ikke har sikret lasten på hengeren ordentlig.

- Folk er generelt flinke til dette med sikring. Det vi ofte derimot opplever i trafikkontroller er at folk ikke har tillatelse til å kjøre den hengeren de har, sier han, og oppfordrer folk til å oppsøke en trafikkskole eller en av trafikkstasjonene til Statens vegvesen om de er usikker på om de har lov å kjøre sin henger.

- De kan også ringe Statens vegvesen på tlf. 06640, så får de vite hvilke begrensninger førerkortet deres har, ha da både bilens og hengerens vognkort foran deg når du ringer til oss.

Men det er ikke bare folk med hengere som Statens vegvesen fersker for feillasting og feilsikring.

Trailer stoppet i Harstad

Torsdag i forrige uke ble en semitrailer stoppet i Harstad med helt feil og svært mangelfull lasting og sikring av lasten. Den store lasten hang 10-20 centimeter utfor siden.

- I løpet av formiddagen torsdag fikk vi to henvendelser fra bilister i Harstad som hadde observert denne traileren. De uttrykte bekymring overfor lasten, sier SImonsen.

- Hengeren var helt åpen. Det var ingen sidestøtte og han hadde heller ikke sikret lasten fra å komme bakover, forklarer han, og legger til at en slik henger kun skal brukes til å frakte store udelbare kolli.

Det var en lokal trailer fra Harstad. Han hadde kjørt helt fra Namsos og opp til Harstad med den farlige lasten. Det var stablet fire i høyden og to i bredden, med seks stropper rundt.

- Når du får en så høy last med med materialbunker så er det helt uunngåelig at lasten forskyves. Det kritiske her var at den var helt uten sidestøtte, sier Simonsen.

- Lasten var kommet 10-20 centimeter utenfor hengerens bredde og det var en total forskyvning på 30-40 centimeter, forteller han.

Statens vegvesen stoppet traileren ved fergeleie i Harstad.

- Det var så ille at vi kunne ikke slippe han videre. Vi tok bilde og ila han kjøreforbud, sier Simonsen.

Han forteller at sjåføren tok det hele fint og tok ansvar.

- Han hadde full forståelse for at han fikk kjøreforbud. Han hadde sett at lasten var forskjøvet og sørget da selv for å rette på lasten og la den over på en annen bil, sier Simonsen.

Les flere nyheter fra Nordlys.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus