Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Mediehuset Nettavisen)

Sjekk NSBs fantastiske fremtidsplaner

- Blir det slik, trenger man ikke se på klokka, sier NSB-sjefen.

OSLO SENTRUM (Nettavisen): Onsdag var NSB-sjef Geir Isaksen klar for å legge fram NSBs innspill til Nasjonal Transportplan (NTP). Innspillene kommer som et slags tillegg til det som Jernbaneverket og Statens vegvesen tidligere har lagt fram.

Se de konkrete forslagene lenger ned i saken!

Ifølge Isaksen er det egentlig ingen motsetning mellom deres ønsker og det Jernbaneverket tidligere har lagt fram, men man har tenkt helt annerledes.

- Vi viser hva som er behovet, ikke hva en kan gjøre med penger. Det handler blant annet om hvilken rekkefølge ting bør gjøres i, sier Isaksen til Nettavisen.

- I NTP har en sett på «hvor mye smågodt man kan få for 20 kroner». Vi har sagt hva som blir behovet, hva vi trenger - og hva det betyr infrastrukturmessig. Det er ikke tenkt slik i NTP, sier Isaksen.

NSB har tatt høyde for det Regjeringen har som mål, om at all transportøkning skal tas kollektivt.

Rushtiden som er problemet

- I rushtiden er økningen rundt 1,6 prosent årlig totalt, noe som betyr at NSB må øke rundt 3,5 prosent i året for å ta unna all veksten. I tillegg må all annen kollektivtransport øke like mye, sier han.

Det meste i NSBs innspill er relativt kjente elementer, men det NSB har gjort er å legge fram en ønsket fremdriftsplan for utvidelsene i årene som kommer, og potensielle fremtidige ruteplaner. Om NSB får det som de vil, er det liten tvil om at togreiser for mange vil bli en svært attraktiv transportform i rushtrafikken.

- Jeg er ikke så bekymret for reisekapasiteten utenfor rushtrafikken, for vi har kapasitet på alle reisemidler i denne tiden. Det som driver alle investeringer er rushtidskapasiteten, sier Isaksen.

NSB regner med at det innen 2030 vil være rundt to millioner mennesker som bor innenfor det de kaller pendlerringen - området som er innenfor en times reise fra Oslo S.

- Det er veldig mye kø på vei inn til Oslo fra vest, men løsningen er neppe å bygge ut E18 enda mer ved Asker og Bærum, det blir ikke noe mer kapasitet i Oslo av den grunn. Det er som å ha en flaskehals, der man øker inngangen, men ikke øker kapasiteten der det struper seg til. Bilen er veldig dårlig egnet som transportmiddel i rushtiden fordi den tar så mye plass, sier NSB-sjefen.

Noen linjer er sterkt prioritert

Ifølge Isaksen er det store behov mange steder i landet, både når det gjelder i Trondheimregionen og rundt Bergen og Stavanger.

- Det kan være nødvendig med en elektrifisering av strekningen fram til Steinkjer, men er det det vi bør prioritere nå? En kan ikke prioritere dette foran det indre intercitytriangelet, konkluderer Isaksen.

NSB legger derfor fram sitt innspill til NTP der det i all hovedsak er intercitytriangelet som blir prioritert, og der igjen en utbygging fra midten. Det betyr strekningene ut til Hamar, Tønsberg og Halden.

- Vi må konsentrere oss om enkelte ting, det er ikke slik at om du ber om alt, så får du alt. Det kan ende med at du ikke får noe, sier Isaksen.

Dette betyr blant annet at Gjøvikbanen vil bli nedprioritert. Det vil også andre mindre strekninger i Oslo-området.

- Her blir det nok mest snakk om å bytte ut materiellet, sier Isaksen, som sier at NSB har et behov for å bestille rundt 150 nye tog til en sum av 12 milliarder kroner i løpet av de neste ti årene. Rundt halvparten av disse går utelukkende til å erstatte eksisterende tog, mens resten er kapasitetsutvidelser.

Oslotunnel ikke en del av NTP

Ifølge Isaksen vil det koste rundt 45 milliarder kroner å bygge ut det indre intercitytriangelet, hvorav rundt 20 milliarder er vedtatt. Hele triangelet koster derimot rundt 135 milliarder kroner.

Da er ikke en utvidelse av Oslotunnelen tatt med, en utvidelse som er helt nødvendig for å få fremtidens togtrafikk til å gå som den skal.

- Vi må ha den før 2030. Det høres lenge ut, men vi trenger at planleggingsfasen begynner nå, for kapasiteten når vi allerede i 2014. Tunnelen er ikke billig, og den er ikke enkel - men den er helt nødvendig, sier Isaksen.

Han sier de nå jobber i tett dialog med Ruter om å få til bedre samordning av fremtidens kollektivutbygging i Oslo. Det handler blant annet om en ny t-banetunnel, og trolig en ny bussterminal over sporene på Oslo S.

Slik er NSBs fremdriftsplan

Men det som altså er helt nytt med NSBs innspill til nasjonal transportplan, er deres sammenheng mellom transportbehov, ønsket frekvenser - og hva dette vil bety for infrastrukturbehovene.

NSB har laget planer for utviklingen fram til 2026, som er enden av NTP-perioden, og da ser man blant annet for seg at det fra Ski vil være mulig å komme seg inn til Oslo sentrum på 11 minutter, og at togene vil hvert 10. minutt.

- Dersom man er så heldig at man bor på Ski, så kan de glemme å se på klokka. Da vil det alltid gå et tog. Follobanen slik den er planlagt vil gå svært raskt, sier Isaksen, og påpeker at det ikke er mange steder i Oslo man kan komme seg til Oslo S på 11 minutter.

- Det er stort sett bare noen steder på T-banen det er mulig, påpeker han.

På samme måte regner de med å få reisetiden til Tønsberg ned til én time, med fire avganger i timen.

Under kan du se NSBs ønskede fremdriftsplan på de prioriterte strekningene i Oslo-området det neste tiåret. Trykk på bildene for større versjon.

Hva med de lenger unna?

Isaksen sier at han har vært i mange møter med ordførere rundt omkring som gjerne vil ha mer, men at NSBs holdning er at det må bygges ut der det er mest behov for det.

- Jeg har snakket med ordføreren som spør hva som skjer med toget til Lillehammer, for i første omgang skal det være dobbeltspor til Hamar. Men det er slik at om vi bygger ut Oslo til Hamar, så får alle nytte av dette, også de som kjører fra Lillehammer, men hvis vi fokuserer på Hamar til Lillehammer, så er det bare de som reiser på den delen av strekningen som får nytte av det.

Han påpeker at behovet for kapasitet blir større jo nærmere man kommer Oslo S.

- Vi støtter at det skal være en trinnvis utbygging, der man kan utnytte kapasiteten med en gang. Man begynner nærmest navet - som er Oslo - og bygger utover. Da får flest mulig effekt av det, konkluderer NSB-sjefen.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Nettavisen gjesteblogg

En narkotikafri skole

Jørgen Foss

Vi må dulte mer!

Anders Nordstad

For dumt

Pål Anders Ullevålseter

Ligger på andreplass!