Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Foto: Edgar Dehli (Scanpix)

Slik er Oslofjordtunnelen gjort sikrere

Fredag åpnet den for alle igjen.
Sist oppdatert:

Oslofjordtunnelen ble stengt, og senere åpnet for lette kjøretøy, etter den alvorlige brannen for et år siden.

Etter et massivt oppgraderingsarbeid melder Statens vegvesen at tunnelen nå igjen er åpnet for alle typer kjøretøy. Det betyr at tungtrafikken slipper å kjøre enten ferge eller den lange rundturen innom Oslo sentrum.

- Vi vet mange har sett fram til at tunnelen igjen kan benyttes av alle kjøretøy, og er glad for at sikkerheten nå er så god at vi kan tillate dette. Selv om fartsgrensen er 70 km/t oppfordrer vi spesielt tungbilsjåførene om å holde lav hastighet og god avstand til andre kjøretøy. God avstand er viktig også ved eventuell stans inne i tunnelen, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils-Erik Bogsrud.

Vegvesenet har ventet med å åpne trafikken for tungtrafikken i påvente av bygging 25 evakueringsrom som bilister kan komme seg i sikkerhet i hvis ulykken igjen skulle være ute.

Les også: Testet skrekkscenario i Oslofjordtunnelen

Ifølge Vegvesenet har de nye evakueringsrommene frisk luft i tre timer om tunnelen skulle fylles av giftig røyk. Det er også nødtelefoner og førstehjelpsutstyr installert.

Følgende tiltak er gjennomført i Oslofjordtunnelen etter brannen 23. juni 2011:

  • Evakueringsrom er etablert for hver 250. meter i tunnelen, 25 i alt
  • Innkjøringssonene er skiltet ned til 40 km/t og det anlagt fartshumper
  • Fartsgrensen er 70 km/t inne i tunnelen
  • Gjennomsnittsmåling med fotoboks i begge retninger
  • Fartsskiltene i tunnelen er variable, slik at fartsgrensen kan justeres ned ved hendelser
  • Det er innført forbikjøring forbudt for tunge kjøretøy i tunnelens midtre felt.
  • «Snu og kjør ut» - skilt er etablert ved hver snunisje med 1500 meters mellomrom. Disse kan aktiveres fra Vegtrafikksentralen ved behov
  • Forbedret kameraovervåking som gir Vegtrafikksentralen bedre oversikt, også ved stor røykutvikling
  • «Low gear»- skilting som automatisk aktiviseres av høye kjøretøy
  • Det er etablert rumlefelt i tunnelen, og «Low gear» er merket opp i veibanen flere steder
  • Led-lys som blir aktivisert ved hendelser for å lede folk ut eller til nærmeste evakueringsrom

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere