Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050

Toyota eller BMW? Hva er forskjellen?

Shopping med annonselenker

Topp 15 kupp elektronikk black friday

Oddsen med annonselenker

Store problemer før Liverpool-kampen

De to selskapene har bestemt seg for å gå sammen inn i fremtiden.

På mange måter er Toyota og BMW to ytterpunkter i bilbransjen. Toyota er et kjempevolummerke med folkelige biler med lave priser, mens BMW er blitt nærmest definisjonen på kjøreglede og til dels svært stive priser som er forbeholdt de få som har råd.

Mange ble nok derfor litt overrasket da de to selskapene tidligere i år inngikk et samarbeid på motorsiden, der BMW skulle styrke Toyota på sin svakeste siden - nemlig på dieselmotorer, mens Toyota skulle styrke BMW på hybridsiden, som spesielt i USA har vist seg å være svært viktig.

Men nå viser det seg at samarbeidet mellom de to selskapene i fremtiden vil stikke langt dypere. De to selskapene har undertegnet en intensjonsavtale om et langsiktig strategisk samarbeidet på en rekke områder:

  • Utvikling av brenselceller
  • Utvikling av arkitektur og komponenter til fremtidige sportsbiler
  • Elektrifisering av drivlinjer
  • Utvikling av lettvektskomponenter

- Vi ønsker å styrke vår konkurranseposisjon for bærekraftige fremtidige teknologier, og vi signerte en intensjonsavtale om dette. Toyota og BMW Group deler de samme strategiske visjonene for en bærekraftig mobilitet, sier styreleder Norbert Reithofer i en pressemelding.

- BMW og Toyota ønsker begge å lage stadig bedre biler. Vi respekterer hverandre. Det er derfor vi allerede kan ta det neste skrittet sammen, sier Toyota-sjef Akio Toyoda.

Nøyaktig hvordan dette samarbeidet vil fungere er selvsagt ikke klart siden dette bare er en intensjonsavtale, men både Toyota og BMW har vist fram en rekke spennende konsepter som det vil være naturlig å satse videre på, ikke minst i8 (som du ser i toppen av artikkelen) og Toyotas NS4.

Med dette samarbeidet utvider Toyota sin strategi om å samarbeide med andre bilprodusenter. Fra før av samarbeider de med Subaru om utviklingen av sportsbilen GT86 og flerbruksbilen Verso-S og de samarbeider med det franske PSA-konsernet om småbilen Aygo.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus