Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
(Kia)

Se hvem som er mest fornøyd med bilene sine

Enorm undersøkelse gir overraskende resultater.

JD Power gjennomfører hvert år en av de mest omfattende og anerkjente undersøkelsene i bilverdenen, som rett og slett går på hvor fornøyd bilkjøpere faktisk er med bilene sine.

Undersøkelsen blir gjennomført i to deler, en for England og en for USA, der den britiske delen er mest relevant for Norge. Undersøkelsen gjennomføres ved å spørre 18.000 bilkjøpere som kjøpte bil mellom januar 2009 og desember 2010 om en lang rekke detaljer om sitt bilhold siden.

Undersøkelsen er på mange måter tilsvarende AutoIndex, men ser kun på nyere modeller.

Les også: Disse er mest fornøyd med bilen sin i Norge

Undersøkelsen ser på kvalitet og pålitelighet (22%), appell (31%), forhandlertilfredshet (22%) og eierkostnader (25%). Vektingen ble gjort i forhold til hvordan bileierne i snitt vektla de forskjellige kategoriene.

Glad i egen stolthet

Og britiske bilkjøpere er åpenbart svært fornøyd med Jaguar, som nå inntar førsteplassen for første gang - og faktisk klatrer to plasser fra fjorårets undersøkelse. Dette gjør de på tross av at merket kommer relativt dårlig ut i kategorien for eierkostnader. I tillegg til innkjøpspris, har selskapet satt opp prisene sine en god del på service, noe eierne ikke er påfallende fornøyd med.

Selskapet har naturligvis dype røtter i England, og det er derfor ikke helt overraskende at selskapet kommer bra ut - men at selskapet dytter Lexus ned fra toppen er uansett imponerende. Da Lexus i Norge for første gang var med på AutoIndex i Norge i år, klatret de rett til topps.

Det er også endringer i bunn av listen, der Opel har klart å kvitte seg med sisteplassen. Tross svært gode salgstall i England, har merket alltid slitt litt med ryktet sitt, og det er spesielt den nå utgåtte modellen Vectra som trekker selskapet nedover, melder WhatCar, men heller ikke etterfølgere Insignia har vært en braksuksess om vi skal tro undersøkelsen.

Nederst på undersøkelsen kommer Chevrolet. Det amerikanske konsernets taktikk med å satse på koreanske biler med Chevrolet-merke har åpenbart ikke falt helt i smak hos britene.

Chevrolet er for øvrig et merke som ikke har vært aktivt markedsført i Norge en stund, men som nå skal forsøke å bygge seg opp på nytt.

Relativt små forskjeller

Ellers er det bare å bemerke at det er overraskende liten avstand mellom topp og bunn.

Det er selvsagt forbedringspotensial en del steder, men en forskjell under seks prosent poeng mellom andre og enst siste plass viser langt på vei at det knapt selges dårlige biler for tiden. De aller fleste merker har rett og slett et salgsargument som finner sine kjøper.

Koreaner på topp

Og den samme tendensen ser vi også når vi går ned på enkeltmodeller, selv om det her er større variasjoner enn på merkenivå. Forskjellen mellom topp og bunn er på relativt overraskende lave 14 prosentpoeng.

Aller øverst på tilfredshetsskalaen kommer den koreanske SUV-en Kia Sportage, som ifølge What Car er den eneste bilen som oppnår fem av fem mulige stjerner i hver kategori - selv om den ligger i nedre nivået av hva som skal til for det i alle.

Eierne likte at det var mye bil for pengene, at den var driftssikker - og ikke minst at den leveres med syv års garanti. Det hjelper også på at bilen ikke ser ut som en typisk koreansk bil - og at bilen er godt utstyrt.

- Skal jeg bytte inn min bil? Jeg tror ikke det. Venner, familie, forbipasserende - alle elsker den, skriver en entusiastisk eier.

På de neste plassene finner vi en salig blanding av forskjellige biler, alt fra luksusbilen Jaguar XF til Toyota IQ.

Billige småbiler i bunn

Aller nederst i tilfredshetsundersøkelsen finner vi den utgåtte modellen Vauxhall/Opel Vectra. Som tidligere nevnt har ikke denne vært en PR-suksess for Opel, spesielt på grunn av en god del tekniske problemer, men også fordi den i lang tid nærmest var symbolet på hvordan GM neglisjerte Opel.

Hvis vi ser bort fra denne utgåtte modellen, er de fire nederste plassene på listen forbeholdt billige småbiler.

Du kan se resultatene for hver enkelt bilsegment hos WhatCar.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker fullt navn fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å være anonym, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntakstilfeller vil vi publisere slike anonyme innlegg etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør