Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050

Oi, Norges mest solgte bil

Denne bilen gjør det knapt noen tror er mulig.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har sluppet registreringsstatistikken for juni, og den viser at det virkelig er i ferd med å skje endringer i nordmenns vaner når det kommer til bilkjøp.

Den kanskje mest oppsiktsvekkende er at Ford Focus i juni var landets desidert mest solgte bil, med 516 registrerte utgaver. Denne plasseringen er stort sett forbeholdt Golf, men den måtte i juni se seg slått med 36 prosent av den direkte konkurrenten fra Ford.

Les også: Rammes av Norges dummeste avgift

Det var i disse tider i fjor at salget av Focus virkelig begynte å ta av, etter at den nye modellen ble klar for levering, men likevel er salget av Focus i mai hele 59 prosent høyere enn juni i fjor.

Golf holder seg på sin side relativt stabilt, kun med et mindre fall på under fire prosent sammenlignet med i fjor. Det er relativt naturlig siden en ny generasjon Golf kommer mot slutten av året, og vi antar at nye Golf totalt vil dominere salgsstatistikken etter nyttår - og Golf er med god margin Norges mest solgte bil hvis vi ser året samlet.

I juni ble Golf tett etterfulgt av to andre direkte konkurrenter fra VW og Toyota, nemlig Passat og Avensis som solgte henholdsvis 349 og 333 eksemplarer i mai.

Ellers har VW god grunn til å fortsatt være svært godt fornøyd med salget av den oppgraderte Tiguan. Bilen er nå så langt i år landets 4. mest solgte bil, og hadde i juni en salgsøkning i forhold til i fjor på ganske så utrolige 465 prosent!

De store blir større

Etter noen dårlige måneder, økte bilsalget i juni med 6,8 prosent, og det var i stor grad de store som ble større. VW holdt seg stabil som Norges mest solgte bilmerke med 1480 biler registrert, noe som er en økning 21 prosent fra i fjor.

Toyota inntok andreplassen med 1264 biler, noe som er en økning på hele 44 prosent fra i fjor. Den store salgsøkningen skyldes at Toyota ble rammet hardt med leveringsproblemer etter naturkatastrofen i Japan i fjor.

Ford øker også fra i fjor, men mindre enn markedet generelt. Dette indikerer at selv om salget av Focus er svært bra, sliter de noe mer med resten av modellutvalget. Mondeo og Focus står for to tredjedeler av salget til Ford, mens hos VW står de tilsvarende modellene Golf og Passat for under halvparten av salget.

Ellers viser OFV-tallene at Audi har gått på en liten smell med en salgsnedgang på 12 prosent - mens BMW har kompensert for premiummerket ved å øke 16 prosent.

CO2 faller videre

Ellers er det klart at CO2-utslippet fra nye biler fortsetter å falle, samtidig som andelen dieselbiler også blir lavere. Gjennomsnittlig CO2-utslipp var 4 gram lavere i juni enn i juni i år - altså 131 gram/km. Dieselandelen var 66,7 prosent - en knapp prosent lavere enn årsgjennomsnittet.

Salget av hybridbiler kan være en stor forklaring til nedgangen i CO2-utslippet. Det ble i juni registrert hele 432 biler med hybridmotor, noe som er mer enn en dobling fra juni i fjor. Mye av æren for dette må trolig Yaris Hybrid ta.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Anders Nordstad

Show me your number

Tor Hammerø

Ti på dusinet

Pål Anders Ullevålseter

Vant Merzouga Rally.

Svein Harald Røine

Erna og Sivs mareritt

Jan Egeland

Inntrykk fra Gaza