Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Marina Bay Sands

- Det er for mange innfødte i bassenget!

Dette klager nordmenn på når de er på ferie.

Nordmenn reiser som aldri før, og mengden feriereisende gjør alt annet enn å minke når sommersesongen starter.

- I 2011 dro nordmenn på 6,7 millioner feriereiser til utlandet, forteller Tom Granseth, seniorrådgiver i Statistisk Sentralbyrå til Nettavisen.

Men mye tyder på at vi er et vanskelig folkeslag å tilfredstille. De store reisebyråene har opplevd at flere reisende ringer inn til kundeservice med bisarre klager.

Spøkelser på hotellrommet

Kundesenteret til reisebyrået Ving har en rekke eksempler på kunder som er vanskelige å tilfredstille.

- Jeg husker tilbake på noen som klagde på for mye sand på stranden og for mange spanjoler i bassenget, sier Marie-Anne Zachrisson i Ving.

Her er flere eksempler på klager de har fått:

  • Spøkelser på hotellrommet som har ødelagt ferien deres.
  • At det ikke er norsk mat, norske aviser og norsktalende personal på hotell og restauranter på reisemålene.
  • For mange ”innfødte” i bassenget.
  • At Ving-guidene ikke tok i mot dem ved flytrappen på ankomst.
  • Klage på utsikten på rommet: fikk ikke ønsket havutsikt og måtte bytte umiddelbart for ikke å få astmaanfall.
  • Forstyrrende lyd fra bølgene på rom med havutsikt.
  • Klage på at det er fritt for alle å kjøpe reiser hos Ving – også de som går på trygd.
  • For mange barn på familiehotellene våre(særdeles barnevennlige hotell).
  • For mye sol på balkongen, for lite sol på balkongen.

Helene Begby i Apollo kan blant annet nevne de som klagde på at det var østeuropeere på hotellet deres i Bulgaria.

Klaget påtyrkere i Tyrkia
Kundeservice hos Startour har også et par eksempler på kunder som har kommet med mer og mindre rare klager.

- Vi har hatt kunder som i etterkant av ferien har klaget på tyrkere i Tyrkia og støyende kanariere på Kanariøyene, sier Kirsti Irgens Ertsås, informasjonsrådgiver i Startour.

De har også fått tilsendt diverse insekter på glass.

- Det hender vi fra tid til annen får seriøse klager på været, eller at de ikke har norske TV-kanaler på rommet.

Som reisearrangør tar de klagene på alvor og er opptatt av å gi kunden konstruktiv tilbakemelding på hva enn de klager på.

- Heldigvis er de aller fleste som reiser med oss fornøyde, men det hender selvfølgelig fra tid til annen at det kommer klager. Ute på reisemålene våre har vi dyktige guider som sørger for at kundene får en god ferie. Oppstår det problemer, er det viktig at guidene blir kontaktet. I de aller fleste tilfellene blir problemet løst, og kunden kan nyte godt av ferien sin, sier Ertsås.

Les også hva turistene klager på her i Norge: - Når slår dere på nordlyset?

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus