Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050

Annonsebilag

(Thinkstock.com)

Hvor usunn er din frokost?

Mange blir lurt av det de tror er en god start på dagen.

Frokost er ubestridt et av dagens viktigste måltider, fordi det får fart på fordøyelsen og gir oss energi til oppgaver og utfordringer som venter oss.

Men mange velger feil til frokost, selv om de kanskje ikke er klar over det.

Vi har satt sammen noen alternative frokoster og sett på kaloriinnholdet i disse, samt bedt ernæringsekspert Camilla Andersen kommentere de forskjellige variantene.

VIKTIGSTE MÅLTID: Ta deg tid til å forberede en næringsrik frokost, så har du en solid grunnmur av energi resten av dagen.

Kutt kalorier - mist vekt
På kostholdstjenesten Somebody kan du få vite hvor sunt eller usunt ditt kosthold er, samt mulighet til å føre dagbok, finne alternative matvarer og sette sammen et mindre kaloririkt måltid.

Les mer om kostholdstjenesten her!

Frokost 1:
To brødskiver (Kneippbrød Ica)
Vita Hjertegod margarin (ca 1 ss)
Salami Gilde(4 skiver)
Eplejuice Lerum (2 dl)

inneholder:

Antall kalorier: 476 kcal
Antall karbohydrater: 56,5
Fettmengde: 13,1 g
Sukker: 0,8 g

Ekspertens kommentar:
- Kalorimessig er dette en fin frokost, men grovere brød er å foretrekke. Salami bidrar med mettet fett, så her er det smart å velge en magrere variant, for eksempel go og mager salami.

- Vita hjertego er et bra margarin-valg. Her finens også lettere utgave for den som vil spare kalorier.

- Et glass juice er greit og teller som 1 av «5 om dagen», men juice kan ikke telle som mer enn 1, så ikke nødvendig å drikke mer enn et glass. Flere kalorier enn melk.

- Som variasjon kan man også bruke majones, pesto eller moset avokado istedet for margarin.

Frokost 2:
Kelloggs K (30 g)
Tine lettmelk (2,5 dl)
Appelsinjuice Nora (2,5 dl)

inneholder:

Antall kalorier: 358 kcal
Antall karbohydrater 63,6
Fettmengde: 4,9 g
Sukker: 0 g

Ekspertens kommentar:
- Dette er en frokostblanding med mye sukker i forhold til andre (Står 0 g i tabellen, fordi den viser kun tilsatt sukker.). Det er 17 g sukkerarter per 100 g. For å bli merket med nøkkelhull må det være under 13 g. Det er lite fiber (2.5 g per 100 g, mens for å få nøkkelhullmerke er grensen minst 6 g).

- Det er altså mange frokostblandinger som er «sunnere» enn denne, men det betyr ikke at man ikke bør spise det hvis man liker det. Bare avpasse mengde og hyppighet. Ikke en frokostblanding til daglig bruk.

- Frokosten totalt har ellers et passe kalorinnhold for en kvinne. Savner grønnsaker. Hva med å knaske en gulrot til slutt?

- Et glass juice om dagen inngår som en av de to fruktenhetene som anbefales i «5 om dagen». Vær også obs på at juice har mer kalorier enn feks melk, så et glass om dagen er nok.

Frokost 3:
To knekkebrød med skinke, ost og tomat
Et glass ananasjuice

inneholder:

Antall kalorier: 259 kcal
Antall karbohydrater 49,5
Fettmengde: 3,3 g
Sukker: 0,4 g

Ekspertens kommentar:
- Her er det litt for lite kalorier. To knekkebrød tilsvarer ca en brødskive i kalorier. Kan for eksempel blande en smoothie i tillegg, så blir det litt mer metthet i måltidet.

- For å variere er egg også et supert pålegg som bidrar med mange forskjellige næringsstoffer og som kan brukes på mange måter (eggerøre, hardkokt, bløtkokt, omelett....)

Frokost 4:
Skyr yoghurt
En banan
En smoothie (Bendsmoothie med guava/mango/goji)

inneholder:

Antall kalorier: 363 kcal
Antall karbohydrater: 65,3
Fettmengde: 1,3 g
Sukker: 0 g

Ekspertens kommentar:
- Skyr har 3 ganger så mye proteiner som yoghurt, så den er bra. Kalorimessig et bra måltid, men litt mye frukt. Bytt gjerne ut bananen med en gulrot.

Sjekke ditt kosthold?
Foretrekker du egg og bacon til frokost? Eller lurer på hvor «tung» middagen din er?

På den norske kostholdstjenesten Somebody.no som Camilla Andersen står bak kan du sjekke innholdet i ditt eget kosthold.

Spar kalorier på frokost, lunsj, middag og kvelds
Camilla Andersen er utdannet ernæringsfysiolog med master fra Universitetet i Oslo, og har opprettet kostholdstjenesten for deg som vil ha kontroll over eget inntak.

Her kan du legge inn din egen frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og se hvor mange kalorier, karbohydrater, fett og sukker du får i deg.

Eller sjekke hvor mange kalorier ekstra du får i deg, om du unner deg to kaffe latte i stedet for en.

Med rangeringsfunksjone kan du lett bytte ut de mest usunne matvarene med sunnere alternativer, og spare deg for mange unødvendige kalorier. Husk at med 500 kcal mindre pr. dag går du ned 0,5 kg pr. uke.

Klikk her for å lese mer om Somebody

Ditt kaloribehov
Lurer du på hvor mange kalorier som er rett for deg? Om kalorier og fordelingen av inntaket sier Andensen følgende:

- Dagsbehovet av kalorier(kcal) for en stillesittende kvinne er ca 1800 - 2000, mens det for en mann ligger på 2300 - 2500, forklarer Camilla. - Merk at dette er veldig individuelt og avhenger blant annet av andel muskler og økt aktivitetsnivå.

- På bakgrunn av dette kan jeg anbefale inntak av kalorier, fordelt slik: 20 % av kcal til frokost, 20 % til lunsj, 30 % til middag, 20 % til kveldsmat og 10 % til mellommåltider.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Nettavisen gjesteblogg

Fødselsomsorg i krise

Pål Anders Ullevålseter

Leder fortsatt

Olaf Thommessen

Wedding Busters

Anders Nordstad

Sterke saker

Tor Hammerø

Nok ei ny stemme