Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Foto: Kallestad, Gorm (SCANPIX)

Tvinges til å betale på bomstasjon på stengt vei

Veien er stengt, bilistene tvinges inn på småveier - sam en ekstra lang omvei innom en bomstasjon.
Sist oppdatert:

Vegvesenet jobber for tiden med å bygge midtdelere på E18 rett vest for fylkesegrensen mellom Telemark og Aust-Agder. Planen er at utbedringen skal ta ti uker, og i den perioden må bilistene belage seg på å kjøre den paralelle fylkesvei 76 i tre kilometer.

Men Agderposten melder at omkjøringen skapte en utfordring: Fylkesveien går utenom bomstasjonen på strekningen, som krever i 30 kroner per passerende bil.

Med bompengeinntekter på rundt én million kroner i uka, ville det betyr tapte inntekter på ti millioner kroner.

Disse pengene ønsket ikke bompengeselskapet å gå glipp av, og Statens vegvesen har derfor laget ekstra vei som svinger den gamle fylkesveien innom bomstasjonen, på den ellers stengte E18. Ifølge avisen er det bygd en ekstra sløyfe med svært krappe svinger for å geleide bilene innom bomstasjonen.

- Greit nok, vi kjører inn på en dårlig sidevei som går relativt rett frem i tre kilometer. Men når vi kommer halvveis, må vi plutselig ta en brå sving på en kort, midlertidig vei inn på E18 igjen – for så å svinge inn på en like dårlig og kort vei tilbake til fylkesvei 76. Med andre ord: I stedet for å kjøre 50 meter rett frem, så må alle kjøre en omvei på et par hundre meter innom E18, sier bilist Vidar Hol som nylig kjørte veien.

Vegvesenet ønsker ikke å si noe om hvor mye den ekstra omkjøringsveien har kostet å bygge.

- Det ville blitt dyrere og mer tidkrevende å flytte bomstasjonen til fylkesveien. Flytting av bommen ville medført lang tid med testing. Vi må bli ferdige med veiarbeidet før snøen kommer, sier avdelingsdirektør Erling Jonassen i Statens vegvesen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere