Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: THINK (SCANPIX)

- Elbiler kommer ikke til å redde verden alene

...men Bellona er kraftig irritert på SSB-forskeren som slakter satsingen på elbiler.

Etter at Nettavisen skrev om angrepet fra SSB-forsker Bjart Holtsmark mot elbiler, og konkret tanken om at elbiler er spesielt klimavennlige, har vi opplevd en kraftig leserstorm. Tilbakemeldingene har vært svært mange, og mer polarisert enn vi har sett på lenge. Noen takker for at det endelig blir satt fokus på en ubehagelig sannhet, mens andre er kraftig forbannet over utspillet.

Les også: Dette er elbilens store sjokktall

Mye av diskusjonen handler om hvilke fakta man legger til grunn for analysen, og her skiller elbildebatten seg ut ved at en kan se saken fra mange forskjellige perspektiver, med forskjellige tidshorisont. Avhengig av hva man legger vekt på kan man komme til vidt forskjellige konklusjoner.

I beste fall er elbiler et helt miljøvennlig fremkomstmiddel, med strøm fra vannkraft og ingen lokale utslipp. I verste fall er det kullkraft, med enorme CO2-utslipp og lokale forurensningsproblemer.

Stavrum kommenterer: Norske elbiler har null utslipp

- Uenige i premissene

Transportrådgiver Martin Hviid Nielsen i Bellona er sterkt uenig i konklusjonene til Holtsmark. Han er derimot ikke veldig uenig i faktabeskrivelsene om situasjonen. Han reagerer på forutsetningene som Holtsmark legger til grunn.

- Hovedutfordringen er at han legger opp til at vi ikke skal løse dagens klimautfordringer, og vi er dermed uenige i enkelte av premissene for resonnementene. Han legger opp til at kraftmiksen globalt skal være omtrent lik i 2035 som i dag, og det kan den bare ikke være, sier Hviid Nielsen.

- Innen 2050 må vi kutte opp mot 85 prosent av CO2-utslippene. Hvis miksen blir omtrent lik i 2035 som i dag, slik Holtsmark legger til grunn, vil man ikke kunne nå målet som en har forpliktet seg til - uansett hvor mange elbiler man har, sier Bellona-rådgiveren.

Bellona mener imidlertid at virkeligheten er en annen. Han viser blant annet til fornybardirektivet og andre tiltak som vil presse fram en stadig større andel fornybar produksjon.

- Men vi sier heller ikke at elbilen kommer til å redde verden alene, men det er en av mange brikker som må til for å redde klimaet.

Mer fra Nettavisen:

Kraftproduksjonen må endres

Ifølge Hviid Nielsen er det i denne debatten svært viktig å kunne ha to tanker i hodet på en gang. Han anser ikke elbilene som en løsning i seg selv, men som en nødvendighet for å løse totalutfordringen.

- Vi kan ikke vente med å introdusere elbilene til kraftmiksen i Europa er perfekt. Det tar tid å utvikle, produsere og innføre elbiler, og ikke minst infrastruktur. Vi må få til en elektrifisering av transportsektoren parallelt som vi gjør noe med kraftsektoren, mener Hviid Nielsen.

- Vi må flytte utslippene til et sted der man kan gjøre noe med de. På fossile biler kan man ikke rense utslippene av klimagassene, men vi kan rense kull- og gasskraftverk, sier han, og viser til at karbonfangst står svært høyt på Bellonas prioriteringsliste.

Kina står for to tredjedeler av den globale utslippet av CO2, viser ny rapport. Bildet er av et kullkraftverk utenfor Linfen, i Shanxi-provinsen i Kina.

Hva er utslippene til en elbil?

Utgangspunktet til Holtsmark er at Norge er en del av et nordisk og europeisk kraftsamarbeid. Norge både importerer og eksporterer strøm, så selv om Norge ikke bruker vesentlig mer strøm enn vi produserer, så varierer det betydelig hvor strømmen faktisk kommer fra. I hovedsak er vi netto importører på vinteren og eksportører på sommeren.

- Vi har kraftutveksling med EU, men den er ikke helt perfekt, så man kan ikke legge EU-miksen til grunn. Kjører man elbil i Norge i dag, så vil det være mer naturlig å legge nordisk kraftmiks til grunn, og med det som et utgangspunkt snakker vi om et utslipp på en elbil på rundt 20 gram co2 per kilometer, og det er det ingen bensinbil som kan måle seg med, sier Bellona-rådgiveren.

- Vi har også en utfordring med tanke på lokal forurensning, som vi må ha i hodet parallelt med klimautfordringene. Flere byer sliter med for høye konsentrasjoner av NOx, partikler og ufullstendig forbrente hydrokarboner, og der hjelper også elbilene, påpeker han.

I sin argumentasjonsrekke nevner Holtsmark at fokuset på elbiler kan fjerne fokuset fra bedre løsninger. Hydrogen nevnes aldri konkret, men er den eneste reelle løsningen slik det ser ut til i dag.

- Hydrogen er en potensielt meget god brikke i fornybarsamfunnet, det er vi enige i, men vi må ha flere tanker i hodet på en gang. For det første mister man mer energi ved elektrolyse, som fremstiller hydrogen, enn hvis man fyller strøm rett på et batteri - og for det andre har ikke bilprodusentene kommet med noen serieproduserte alternativer så langt, men hydrogenbiler vil jo dra fordel av de samme økonomiske fordelen som vi har kjempet fram for elbiler, sier han.

Bellona mener at både hydrogen- og elektrisk fremdrift er løsninger for å kutte klimagassutslippene.

- Men vi har ikke tid til å vente på at de perfekte løsningene kanskje kommer en gang i fremtiden. En av brikkene nå er å elektrifisere transportsektoren, samtidig som vi gjør noe med kraftmiksen og fortsetter å utvikle hydrogenteknologien.

- Etterspørsel driver utviklingen

Bellona reagerer også på at Holtsmark stiller spørsmål ved om økt produksjon, og etterfølgende prisnedgang, vil føre til utviklingen i batteriteknologi.

- Det foregår mye forskning internasjonalt på batteriteknologi, og det har skjedd mye de siste 20 årene, og ikke minst bare de siste årene. Det er ikke lenge siden mesteparten av batteriene var basert på bly og nikkel. Etterspørselen etter nye og bedre batterier er med på å drive den positive utviklingen, samt at masseproduksjon er med på å drive prisene ned, sier Hviid Nielsen.

- Sammenligner alltid elbilen i verste fall

Leder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold, er også frustrert over SSB-forskeren.

- Holtsmark sammenligner alltid elbilen i verste fall. Han sammenligner for eksempel elbilen på kullkraft med en dieselbil og nyeste teknologi. Da er utslippene av CO2 omtrent det samme om man ser bort fra partikkelutslipp og støy. Men er det ikke like korrekt å snu helt rundt på det? En elbil er 100 % utslippsfri med vannkraft fra Norge, sier Sletvold.

I likhet med Bellona er ikke Sletvold direkte uenig i virkelighetsbeskrivelsen til Holtsmark, men mener at konklusjonene blir helt feil. Det finnes forskjellige måter å fremstille bensin på, og noen av disse er til dels svært energikrevende.

- Hva om man sammenligner med marginalt drivstoff fra oljesand eller kull i væskeform? spør han.

Sletvold mener i likhet med Bellona at man må se på elbil som en brikke i et større spill.

- Holtsmark kan ha rett i sin argumentasjon, om man lever inni en teoretisk økonomisk modell. Men for oss som lever i den virkelige verden, er klimaendringene et høyst reelt problem. Man kommer ikke utenom elbil om man i praksis ønsker kraftig reduksjon av CO2-utslippene fra transportsektoren. I tillegg har elbilen null utslipp av helseskadelige partikler og ingen motorstøy.

- Det er lettere å rense utslippene fra ett kullkraftverk enn fra millioner av eksospotter. Elbilen kan også utnyttes som strømlager når forbruket lavt, typisk om natten, sier han.

Les også:

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Anders Nordstad

Show me your number

Tor Hammerø

Ti på dusinet

Pål Anders Ullevålseter

Vant Merzouga Rally.

Svein Harald Røine

Erna og Sivs mareritt

Jan Egeland

Inntrykk fra Gaza