RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(TA/INGE FJELDDALEN)

- Norge har ikke forstått nytten av veier

Sist oppdatert:
- Nesten alle prosjekter blir i dag feilaktig dømt som samfunnsøkonomisk ulønnsomme.

Når det skal avgjøres om et nytt veiprosjekt i Norge skal bygges eller ikke, er en av de viktigste elementene som det sees på om prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

En slik beregning er en svært vanskelig sak, der en må sette en pris på ting som kortere reisetid, miljøpåvirkning, trafikksikkerhetseffekt, effektivisering og en lang rekke andre ting. Men en ny rapport fra Cambridge Systematics som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har bestilt, konkluderer med at norske beregninger overser for mange vesentlige elementer.

Pålitlighet er viktig

I rapporten har man sammenlignet veiutbygging i Norge opp mot den i USA og Storbritannia. De mener at man er nødt til å ta med verdien av økt pålitlighet på nye veier, og at den spesielt for næringslivet er så stor at den samfunnsøkonomiske nytten ved dette er like stor som tidsgevinsten.

Rapporten mener også at tidshorisonten for beregninger er for kort, og at man i for liten grad ser på langtidsvirkninger av veibygging.

- Nesten alle prosjekter blir i dag feilaktig dømt som samfunnsøkonomisk ulønnsomme. Konsekvensen er dårlige veier og høyere bompengeavgifter, sier Vilrid Femoen i OFV i en pressemelding.

- De fleste i fagmiljøet er enige om at en rekke faktorer mangler i de samfunnsøkonomiske beregningene som ligger til grunn for veibygging i Norge. Nå er tiden inne for å beregne den reelle og langsiktige nytten av bedre veier, regional utvikling inkludert, sier Femoen.

Større ringvirkninger

OFV mener man nå må ha en større debatt om både hvordan man beregner om en vei er lønnsom. Rapporten mener man også må se på positive bieffekter av bedre veier.

- Noen eksperter hevder også at bedre levekår og økt livskvalitet kan tas med i beregningene når samfunnsøkonomisk nytte av et bedre veinett skal beregnes. Dette handler om effekten på bosetting, levekår, arbeidsmønster, boligmarkedet og næringsutvikling, sier hun.

Ifølge OFV er det slik at dagens samfunnsøkonomiske beregninger vurderer nytten over 20 år, men tidsverdien justeres ikke opp i løpet av disse årene. Dette fører til at den totale verdien av transportnytte fastsettes vesentlig lavere enn det den faktiske nytten er, ettersom verdien av tid vil øke parallelt med den makroøkonomiske veksten.

Rapporten fra Cambridge Systematics har følgende anbefalinger:

  • Øk lønnsomheten i veiinvesteringene ved å konsentrere midlene om noen få hovedkorridorer. Beregningene til Cambridge Systematics viser at dette vil seksdoble den samfunnsøkonomiske nytten dersom man prioriterer noen få hovedveier fremfor å spre midlene ”stykkevis og delt” over hele landet.
  • Øk lønnsomheten i veiinvesteringene ved å ta med den direkte nytten i økt pålitelighet, som Cambridge Systematics har beregnet til å være omtrent like stor som tidsgevinsten.
  • Øk lønnsomheten i veiinvesteringer ved å øke investeringsnivået, ref transportetatenes NTP-forslag der det fremgår at ”nyttetapet” reduseres fra 33 til 20 øre per krone om investeringsnivået øker med 45 %.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere