RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her bør veien ligge

Sist oppdatert:
Norge trenger 2.175 nye kilometer med firefelts motorvei, mener Bilaksjonen. Se hvor veiene bør ligge.

På grunn av måten norsk veipolitikk styres på, er 95 prosent av stamveiene i Norge uten fullgod standard. Det samme gjelder for 73 prosent av riksveiene, ifølge Bilaksjonen.

Stamveiene står for halvparten av all veitransport her i landet, og ifølge Bilaksjonen er resultatet av veipolitikken i Norge også store økonomiske tap for AS Norge på grunn av bortkastet tid og økte kostnader.

FÅ NETTAVISEN PÅ MOBILEN I SOMMER

For å få et stamveinett med en standard på linje med våre handelspartnere og våre bedrifters konkurrenter, bør Norge ha et motorveinett som knytter sammen rundt 90 prosent av Norges befolkning, mener aksjonen.

Hele landet
Bilaksjonen har ved hjelp av fagfolk innen veibygging i Norge fått utredet hvilke veier som bør prioriteres, og har kommet frem til et umiddelbart behov for 2.175 kilometer med ny firefelts motorvei, jevnt fordelt på kryss og tvers av vårt langstrakte land.

- Et slikt motorveinett vil være som en vitamininnsprøytning til næringslivet fordi det vil resultere i kraftig reduserte transportkostnader på grunn av forutsigbare og reduserte reisetider, sier leder for Bilaksjonen, Kjell Hansen til TV 2 Nettavisen.

De som har landeveien som arbeidsplass vil også få en tryggere og mindre arbeidskrevende hverdag.

Bedre sikkerhet
En dramatisk bedring av trafikksikkerheten er vel helle ikke å forakte. Risikoen for alvorlige ulykker reduseres med 90 prosent med en firefelts vei fremfor en tofelst vei.

- Møteulykkene, som er de alvorligste, blir i praksis fjernet, og ved å ha en sammenhengende standard på veiene fjernes mange av dagens dødfeller, mener Hansen.

Miljøgevinsten blir oppnådd ved blant annet reduserte køer, og mindre «berg-og-dalbane-veier» som igjen fører til redusert forbruk av drivstoff, ikke minst for tungtransporten.

- Et slikt motorveinett vil også virke desentraliserende, og vil derfor også være en god distriktspolitikk, fordi god fremkommelighet og reduserte reisetider øker arbeidsmobiliteten, sier Hansen.

Det vil også styrke næringslivet i distriktene utenfor de store byene fordi markedene «kommer nærmere».

Her er strekningene som bør prioriteres først:

Strekning

Lengde i kilometer(ca.)

E6 Svinesund-Oslo-Steinkjer

720

E18 Ørje-Oslo-Kristiansand

430

Fergefri E39 Stavanger-Stord-Eikelandsosen-Bergen

210

E39 Kristiansand-Mandal

42

E134 Drammen-Odda-Eikelandsosen m/Hardangerbro

337

E16 Sandvika-Hønefoss

61

Rv2 Kløfta-Kongsvinger

85

Rv3 E6 v/Kolomoen-Løten-Elverum

30

Rv4 Oslo-Mjøsbrua

140

Rv80 Fauske-Bodø

60

Rv23 E6 v/Drøbak-E18 Drammen

40

Rv 310 E6 v/Moss-E18 Horten

20

Totalt antall kilometer

2175

Kilde: Bilaksjonen

I tillegg til disse vil det være nødvendig med lokale 4-felts veier, som blant annet:

¿ Rv 22 Hvam-Lillestrøm-Fetsund inklusiv brop over Glomma

¿ Rv 110 E6-Fredrikstad-Skjeberg-E6

¿ Rv 25 Hamar-Løten

¿ og andre strekninger rundt de største byene

Se hvor mye tid du kan spare med et nytt veinett

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere