RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Scanpix)

Stadig mindre til vei

Sist oppdatert:
Andelen av statsbudsjettet som brukes på veiformål er halvert de siste 20 årene.

Har du dårlig vei? Send tips@tv2.no

Det skjer til tross for at politikerne lover stadig mer penger til vei, men løftene blir sjelden eller aldri oppfylt.

Halverte bevilgninger
Norske veier trenger vedlikehold som aldri før. Men til tross for gjentatte løfter, prioriterer politikerne veier langt lavere nå enn de gjorde for 20 år siden. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at mens politikerne i 1985 brukte 3,39 prosent av statsbudsjettet på vei, brukte de i fjor bare 1,64 prosent. Og utviklingen har fortsatt også i år.

- Veibevilgningenes andel av statsbudsjettet har blitt halvert fra 1985 og frem til i dag, sier Vilrid Femoen som er fagsjef i Opplysningsrådet for veitrafikken til TV 2-nyhetene.

Forfaller
I vår fortalte TV 2 at det norske veinettet forfaller. En ny kartlegging fra Veidirektoratet viste da at over halvparten av de viktigste veiene her i landet ikke var i brukbar stand.

Utbyggingssjef Lars Aksnes i Vegdirekoratet sa til TV 2-nyhetene at det med dagens bevilgningsnivå vil ta 70 år å oppgradere de viktigste veistrekningene, de såkalte stamveiene .

Da Stortinget vedtok nasjonal transportplan i 2004 manglet det ikke på løfter fra politikere som representerer de nåværende regjeringspartiene.

- I dag kommer vi til å gjøre konkrete, bindene vedtak om ei ramme og fordeling av midler, sa Senterpartiets Jorunn Ringstad fra Stortingets talerstol.

22 milliarder
- Arbeiderpartiet vil stå ved de rammene som nå legges frem fordi det er viktig for landet å gjøre det. Vi lover, vi leverer, sa Bjørgulv Froyn.

- Dette forplikter, uansett hvem som sitter i regjering. Det må være helt klart, sa Arbeiderpartiets Berit Brørby.

De tre nåværende regjeringspartiene var den gang i opposisjon og lovet sammen med Fremskrittspartiet å øke bevilgningene til samferdselsformål med 22 milliarder kroner de neste ti årene.

Les mer om hva som ble lovet her .

Halvveis innfridd
Men løftene om årlige budsjettøkninger gitt i 2004 er bare halvveis innfridd. Dermed har regjeringen allerede skaffet seg et stort etterslep foran høstens statsbudsjett.

Nå øker ulike grupper presset på regjeringen for at de skal innfri sine egne løfter. Opplysningsrådet for veitrafikken mener det er på tide at regjeringen viser at de mener alvor.

Vi frykter at veier har vært valgflesk i en årrekke og gjenstand for kortsiktige politiske prioriteringer, sier Vilrid Femoen.

Stadig mindre
Veier blir stadig lavere prioritert når norske politikere skal lage statsbudsjett. Statistikken fra opplysningsrådet for veitrafikk taler sitt tydelige språk. Andelen av statsbudsjettet som går til veiformål er halvert på 20 år - nedgangen har fortsatt også i år.

- Veibevilgningene er det eneste politikkområdet hvor bevilgningene har gått ned samtidig som etterspørselen gjennom økt trafikkvekst har vokst, sier Femnoen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere