RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eksosen har aldri vært renere

Både bly og svovel er fjernet fra eksosen. De andre skadelige stoffene er sterkt redusert. Men hva skjer med CO2?

Den rød-grønne regjeringen har skrevet avgiftshistorie ved å justere bilavgiftene etter hva bilene slipper ut av karbondioksid (CO2).

Bilene er blitt mange titusener dyrere eller billigere – alt etter hva de slipper ut av CO2, skriver Shell i en pressemelding.

Nina Heen, som er kvalitetsansvarlig for drivstoffene fra Shell i Norge, forklarer at det enkelt sagt er en regulering av avgiftene som straffer høyt bensinforbruk.

Slik skjer det
Hun forklarer dette videre slik:

- Brenner du hydrokarboner, da er sluttproduktet vann og CO2. Det er ikke mulig å «fjerne» CO2 fra en forbrenning. Skal man redusere CO2-utslippene, må man rett og slett forbrenne mindre hydrokarbon.

Det kan bare skje ved at bilmotorene – både bensin- og dieselmotorer – blir mer effektive og bruker mindre drivstoff, sier hun.

Positiv utvikling
Heen forteller videre at utviklingen av drivstoff har gitt dramatiske forskjeller på hva som kommer ut av bilenes eksosrør bare de siste ti årene.

Tidligere tilsatte man bly i bensinen først og fremst fordi det beskyttet ventilsetene i motoren mot slitasje. Problemet ble løst med nye metallegeringer i motordelene, og fra 1994/1995 var blyutslippene helt og holdent vekk. Svovelen er nå også fjernet fra drivstoffene.

Se skjematisk oversikt nederst i saken

- Reduksjonen i skadelige avgasser skyldes både bedre bensin og bedre bilmotorer – og innføringen av katalysatorer i 1989. Fortsatt er det utfordringer når det gjelder å redusere en del av partikkelutslippene fra dieselmotorer, og det kan gjøres forbedringer også med andre eksoskomponenter, men vi snakker nå om marginale bedringer i forhold til hvilke oppgaver man arbeidet med for et tiår tilbake, understreker Heen.

«Karbondioksid (CO2)er ikke et giftig eller skadelig stoff i seg selv»

Nina Heen

Heen mener at den store utfordringen nå er utslippet av CO2. Her har det nemlig ikke vært noen reduksjon overhodet.

Det skyldes at det forbrennes like mye drivstoff fra europeiske biler nå som før.

Egentlig ikke skadelig
- Karbondioksid er ikke et giftig eller skadelig stoff i seg selv. Men når det slippes ut i større mengder enn hva naturen selv klarer å absorbere, da skader det vårt globale miljø og skaper drivhuseffekt, forklarer Heen.

Hun mener videre at mye av denne problematikken kan løses ved å bruke biodrivstoff. Dersom det produseres biologisk drivstoff gjennom effektiv produksjon fra trær og planter ville CO2-utslippene kunne ses i balanse mot hva plantene og trærne selv forbruker av CO2.

Da ville vi fått et kretsløp uten overproduksjon av CO2.

- Og om vi så samtidig kunne fortsette å redusere bilenes drivstofforbruk i samme takt som vi har sett i senere år, da er vi på vei mot å løse bilenes eksosproblematikk, mener Heen.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere