RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

"Da var ikke mange øyne tørre. Selv ikke de tøffeste guttene klarte å holde igjen"

Tiendeklasse-elever ved Groruddalen skole reiste med hvitebusser til Polen for å besøke de tidligere konsentrasjons-leirene Auschwitz og Birkenau. Slik opplevde de det.

Groruddalen/Polen: Bussen er to-etasjers og rød. Og vi som trodde vi skulle reise med hvite busser. Heldigvis var de tre ekstra jentene fra Nord-Norge noen flotte jenter som kom overens med alle, og spesielt vår egen nordlending. De forstod hverandre, for å si det sånn.
Det blei mye bussreising i løpet av turen, men med en så glad forsamling, (spesielt bussjåføren, Frank) var dette ingen hindring for å nyte at vi hadde skolefri.
Vi fikk en nyttig kvarters-lang beskrivelse av hvordan toalettet virket. Beskjeden var: "Er det fullt så er det fullt!"
Etter denne grundige do-forklaringen, stoppet vi for første gang etter vi hoppet på bussen i Håby i Sverige. Bussen kjørte igjen etter at alle hadde fått sin dose Red Bull og godteri. Alle var på plass og de voksne surra med tellinga. 17+27=?
Etterhvert blir man ganske sliten og lei av å sitte hele tiden. Noen av oss lurte faktisk på om vi kom til å få sittesår i løpet av turen.
Dag 2 stod jeg opp klokka 6. Ja, klokka 6. Da var det 60 mil til på planen fra Gdynia til Krakow i Polen.

Maten

Den første polske maten vi fikk er jeg fremdeles ikke sikker på om var kylling eller fisk. Det var ihvertfall frityrstekt.
Polakkene er glade i potetmos og bitter råkost. Det kan serveres til det meste. Det var ikke maten som var høydepunktet på turen, men vi sultet ikke. Det var stor jubel da vi fikk pizza på hotellet og da vi fant McDonalds i Krakow.

Pengene

Når jeg er på tur må det jo så klart skje noe med meg. Denne gangen var det pengene. Kortet mitt tar ikke utenlandsk valuta fant jeg ut i Sverige.
Det var litt kjipt, men vi fikk ordnet det. En ting som kan være litt vanskelig er når du har svenske, norske, zloty og euro i samme lommebok. Da blir det lett surr. Første stopp i Polen fikk vi en liten smakebit av hvordan pengeverdien var der. Det ble en del norske sjokkutbrudd og de ansatte så trist utover de 60 elevene som snart skulle til kassa og betale med penger de aldri hadde sett før.
Brukte lett 600 zloty (1200 kr) på shopping ene dagen i Krakow.

Konsentrasjonsleirer

Auschwitz var en sterk opplevelse. Fælt å se alle tingene til fanger som var der; barneklær, briller og alle bildene av de avmagrede menneskene.
Birkenau var Auschwitz, bare ti ganger større. I Auschwitz var det flere glassmontere med menneskehår, sko og kofferter med navn på.
Ved ankomst i en slik leir ble fangene delt inn i syke og arbeidsdyktige. De syke og svake,(altså kvinner, barn, fysisk utviklingshemmede og gamle) ble sendt rett i gasskammeret. Disse ble ikke engang registrert.
Vi hadde en minnestund i hver konsentrasjonsleir. I Auschwitz ved skyteveggen og i Birkenau ved minnesteinene. Det er veldig vanskelig å sette seg inn i situasjonen som fange.
Vi fikk også høre historien til Sigurd Syversen der. Han fortalte om da han ble arrestert for å ha distribuert illegale aviser og reisen hans før han endte opp i Sachenhausen. Alle de fire konsentrasjonsleirene vi var i gjorde et veldig sterkt inntrykk på oss alle. Det var jo forferdelig å se med sine egne øyne hva som egentlig skjedde og bli fortalt om alle de stakkars, uskyldige menneskene som ble torturert og drept på måter man aldri kan forestille seg med mindre man selv har vært der.
I Sachenhausen hadde de en slags bane som ble kalt "8-tallet". Det var der de testet ut skomateriale. Fangene måtte her gå 10-12 timer om dagen med vondt skotøy og ofte mange kilo på ryggen. For å se hvilket materiale som holdt lengst.
Ravensbrück gjorde sterkest inntrykk. Det var nok fordi det var en kvinneleir.
På vei dit fikk vi vite at den brosteinsbelagte veien vi kjørte på den siste biten inn til leiren var laget at de kvinnene som var der, og at det blant annet ble brukt menneskeaske for å holde brosteinene sammen.
Det tror jeg gjorde noe med den ellers muntre gjengen. Det gav oss virkelig noe å tenke på.
Når det nærmet seg slutten på besøket i den siste leiren hadde vi en avsluttende seremoni. Da stod vi på rekke og rad ved kanten av den nedisede sjøen som ble kalt Tårenes sjø. Vi la da roser på isen. Da var ikke mange øyne tørre. Selv ikke de tøffeste guttene klarte å holde igjen.

Saltgruvene

Dette er en tur på ca tre kilometer nede i gruvene hvor du er omgitt av salt. Det finnes skulpturer laget kun av salt. Var også en nydelig lysekrone som bare var av salt og saltkrystaller.
En koselig tur å ta. Anbefales å kjøpe bilde/film billett så man kan ta bilder. Mange flotte ting å se.
Ta også med noen mynter som du kan kaste i vannet (som er ti ganger saltere enn Dødehavet) for å bringe lykke til deg og din familie.

Shopping

Dag 4 dro vi til Krakow by for å handle litt.
Stedet var veldig koselig. Mange severdigheter, som for eksempel: Mariakirken, dominikanske kirken og stedet der pave Johannes Paul 2 bodde i sine yngre år.
Shopping var det også mye av. Det finnes mye ravsmykker i de forskjellige bodene på markedsplassen. Butikkene er ikke utrolig billige, men billigere enn hjemme. De fleste kom til bussen med velfylte bæreposer. Vi var også tilbake på markedsplassen på dag 5 for å handle enda mer.
Vi stoppet på et senter utenfor Tyskland for å bruke opp de siste av zlotyene våre. Zloty kan kun brukes i Polen. De fleste kom tilbake til bussen uten å vite akkurat hva de hadde handlet. Om å gjøre å bruke opp alt! Det ble mange rare og morsomme ting.
Fantastisk tur !

Marte Baksæter
Elev i 10. klasse ved Groruddalen skole

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.