RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Arild Langedal og Kristi Marie Skrede syns hastigheten i Sognsveien ved Ullevålsalleen, der Grønn rute krysser, er for høy. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Arild Langedal og Kristi Marie Skrede syns hastigheten i Sognsveien ved Ullevålsalleen, der Grønn rute krysser, er for høy. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

- 50-sone er ikke greit

Selv om samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) mener 50 km/t i nedre del av Sognsveien er greit, er ikke de som krysser veien enige.

ULLEVÅL: Turveitraseen "Grønn rute" krysser Sognsveien ved Ullevålsalleen, og er blant annet skolevei for Marienlyst-elever bosatt på Ullevål og Tåsen. Etter at Nordre Aker Budstikkes lesere kåret John Colletts plass til bydelens farligste kryss, har velforeningene i området pekt på at farten i Sognsveien, både ovenfor og nedenfor John Colletts plass, er for høy.

Uenig med byråden

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) uttalte i midten av mai at han støtter Samferdselsetaten som vil opprettholde 50 km/timen i Sognsveien fra Kirkeveien og opp til John Colletts plass, og mener veien er godt tilrettelagt for denne hastigheten.

Anne Berit Bergo i Naturvernforbundet, som har vært pådriver for turveien, er ikke enig, og mener byråden har glemt at tur- og skoleveien krysser denne strekningen.

- Dette er et svært farlig krysningspunkt på Grønn rute, sier Bergo. - Helt siden turveien ble opparbeidet, har vi forsøkt å få Oslo Sporveier og Samferdselsetaten til å iverksette sikkerhetstiltak for myke trafikanter, uten at vi har fått gehør for det. Vi håper derfor at Samferdselsetaten vil vurdere dette på nytt i forbindelse med miljøgate i Sognsveien, sier hun.

- To påkjørt

Kristi Marie Skrede og Arild Langedal krysser Sognsveien ved Ullevålsalleen daglig med to som skal i barnehage.

- Dette er den verste overgangen i området. Her krysser vi veien med hjertet i halsen, sier Langedal.

- To i gata vår har blitt påkjørt her. Bilene som kommer opp fra Kirkeveien holder gjerne stor fart. Ikke bare er det skummelt å krysse i fotgjengerfeltet, men mange er ikke klar over at de har vikeplikt for biler som skal ut fra Ullevålsalleen, sier Skrede.

At trikken kjører på rettigheten sin i traseen midt i veien, samt at 25-bussen på vei nedover stopper midt i fotgjengerovergangen på den andre siden av veien, mener de to at ikke gjør situasjonen det spor bedre.

- Her må man passe på i alle retninger, for biler, syklister, trikk og buss, sier Langedal, som tror nedsatt hastighetsgrense og hyppige fartskontroller ville hatt en reell innvirkning på fartsnivået i nedre del av Sognsveien.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere