RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
#drittmenneske-kampanjen brer nå om seg i sosiale medier. Fredrik Milde, som står bak de grønne plakatene, håper hundeeiere nå tenker seg om to ganger før de lar bikkja gjøre fra seg uten at de plukker opp.
#drittmenneske-kampanjen brer nå om seg i sosiale medier. Fredrik Milde, som står bak de grønne plakatene, håper hundeeiere nå tenker seg om to ganger før de lar bikkja gjøre fra seg uten at de plukker opp. Foto: Fredrik Milde

- Jeg er drittlei av at noen hundeeiere skal få grise til stedene jeg går tur

Et sikkert vårtegn er at late hundeeieres vintersyder dukker opp på fortau og i parker. Nå ligger de tynt an.

OSLO: - Bæsjen forsvinner ikke med snøen slik mange later til å tro. Ikke drit og dra. Gjør din lille plikt slik at alle kan hygge seg på tur, sier hundeeier Fredrik Milde.

I vinter så han seg lei av å måtte tråkke rundt i hunders etterlatenskaper når han gikk tur med bikkja.

- Jeg var drittlei
Dermed startet han kampanjen #drittmenneske, der han plasserer små grønne flagg med en klar beskjed til late hundeeiere, midt i hundebæsjen.

- Jeg begynte med dette fordi jeg var drittlei av at noen hundeeiere skal få grise til stedene jeg går tur på hver dag. Istedet for å sutre over det tenkte jeg at noen tøysete skilt kunne hjelpe på problemet, forteller Milde til dittOslo.no. 

Bildene av Mildes plakater har begynt å spre seg i sosiale medier, og hashtaggen «drittmenneske» har allerede flere titalls treff på Instagram.

Les også: - Folk kommer og takker meg for at vi gjør hjemveien deres tryggere

Ublide møter med hundebæsj
Milde er selv hundeeier, og har flere ganger hatt ublide møter med hundebæsj i Oslo.

Auda - dette vil vi jo helst ikke oppleve.

- Jeg har kommet for sent til jobbmøter fordi jeg har måttet dusje og skrubbe hunden min. Jeg har 60 kilo hund som liker å riste seg så det innebærer å vaske rundt badet også. Utrolig unødvendig, sier han. 

Hensikten med #drittmenneske-kampanjen er i utgangspunktet humor, foklarer Milde, men understreker at han håper noen får en flau smak i munnen når de ser de grønne plakatene.

- Målet med plakatene er at folk flest skal få seg en latter og at slappe hundeeiere skal få seg et stikk i magen så de kanskje skjerper seg. Hundeeiere er ofte vanedyr og går de samme løypene hver dag, så jeg er ganske sikker på at jeg har truffet noen syndere med skilt i egen bæsj, sier han. 

Les også: La dama kjøre!

- Flere har forsvunnet sammen med bæsjen
Milde har fått mange tilbakemeldinger på plakatene allerede, og tror neppe han er alene om å irritere seg over hundebæsj.

- Dette er tydeligvis er irritasjonsmoment hos mange, sier han, og lover at plakatene ikke skal føre til ytterligere forsøpling av byens friarealer.

- Å sette opp plakater bidrar jo ikke akkurat til mindre forsøpling i første omgang, men jeg etterser dem og plukker dem opp etterhvert som vær og vind ødelegger. Flere har forsvunnet sammen med bæsjen. Jeg håper jo at det er synderne selv som står bak. 

Les også: - Bygg så mange etasjer som mulig

- Overraskende lett å plukke opp bæsj
Han har selv plukket opp mang en hundebæsj gjennom vinteren, og kommer med overraskende nyheter i så måte:

- Det er overraskende lett å plukke opp bæsj. Faktisk er det litt varmende for hendene også. Mørket er ingen unnskyldning - bruk lyset fra mobilen om du ikke ser, sier han.

Les også: - Dette er symbolet på det moderne Norge

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere