RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Bilistene og bilene er erkefiender, vier en undersøkelse fra Respons.
Bilistene og bilene er erkefiender, vier en undersøkelse fra Respons. (Illustrasjonsfoto)

- Konflikten mellom sykkel og bil har nådd kokepunktet

Sist oppdatert:
Norske bilisters hovedfiender i trafikken er syklister og andre bilister, ifølge en ny undersøkelse

OSLO: Verken trailersjåfører, motorsyklister, taxi- og yrkessjåfører når opp til syklistene,

31 prosent av de spurte svarer syklister når de blir spurt om hvilken gruppe i trafikken de mener forårsaker flest farlige situasjoner, skriver VG.

38 prosent svarte andre bilister.

På kokepunktet

Undersøkelsen er utført av Respons Analyse for DNB. De er overrasket over at så mange svarer at syklister skaper farlige situasjoner, skriver NTB.

– Mangel på gode sykkelstier kan være noe av forklaringen, men det er samtidig en kjensgjerning at konfliktnivået mellom bilister og syklister har kommet til kokepunktet, sier skadeleder Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring.

Ifølge Transportøkonomisk institutt ligger syklistene midt på treet som trafikantgruppe med tanke på ulykkesrisiko målt i antall skadde og drepte per kjørte kilometer.

Opphauset konflikt

Leder av Syklistenes Landsforening Oslo, Trond Solem, humrer litt da dittOslo.no ringer ham for å snakke om konflikten.

- Vi har ikke noe i mot bilister og kan ikke helt se for oss denne konflikten, kommenterer han, og forklarer:

-Jeg ser Mollestad sier konflikten har nådd kokepunktet. Men jeg opplever ingen konflikt eller krig i den grad som undersøkelsen viser, det er nok medieskapt.

Solem mener at syklistene har et problem fordi trafikken er så dårlig tilrettelagt.

- Mange opplever nok at de er i veien. Det vil gagne bilistene om sykkelveier og felt ble etablert, sier han til dittOslo.no.

Solem tror også dette vil forhindre uhell i trafikken. Han påpeker at syklister er de som oftest skader seg i singelulykker, men i ulykker der biler er involvert er det som regel bilisten som har hatt skylden.

- Vi bør være opptatt av denne statistikken og se på tilrettelegging av sykkelfelt som en naturlig ting. Man må slutte å se på kilometer, opprusting av egne veier bør heller være en naturlig del av veiutbygginen.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere